Bienvenidos a este, un espacio didáctico multilingüe sobre la Tuba y el Bombardino.

Espero y deseo que encuentren lo que buscan y les ayude en sus intereses sobre nuestro excelente instrumento.

IBSN

IBSN: Internet Blog Serial Number 7212-1413-1-0

SOBRE MÍ

Mi foto
PhD "Cum Laude" en Patrimonio Artístico y Cultural (UCO, UJA, UHU y UEX). Artista/Embajador “Wessex” y “Mercer&Barker".“Profesor Superior de Tuba” (RCSM de Madrid.España)). “Instrumentista/Profesor de Tuba y Práctica de Conjunto” (ENA/Cuba).Miembro de I.T.E.A., AETYB y UNEAC. Director Máster Pedagogía Instrumental (UAX)/// PhD "Cum Laude" in Artistic and Cultural Heritage (UCO, UJA, UHU and UEX). Artist/Ambassador "Wessex" and "Mercer&Barker". "Profesor Superior de Tuba" (RCSM de Madrid.Spain)). "Instrumentalist/Teacher of Tuba and Ensemble Practice (ENA/Cuba), Member of I.T.E.A., AETYB and UNEAC. Director Master in Instrumental Pedagogy (UAX).

miércoles, 30 de abril de 2014

YA VIENE LLEGANDO...

Hola a todos: 

Es un placer para mi escribir esta líneas y comentar, por no decir otra cosa, el magnifico Festival, que esta preparando la AETYB para el próximo mes de Julio (del 9 al 13) en L´ ESMUC de Barcelona, con la colaboración inestimable de la Asociación Catalana de Tubas y Bombardinos (ACATUB) y teniendo como hospitalario anfitrión a Pablo Fernández. Tuba solista de la OBC y Profesor de L´ESMUC.


Se prevée una inmensa fiesta de amistad y música, de la que no solo formaremos parte los que tenemos el orgullo de pertenecer a AETYB, sino que seremos acompañados por excelentes interpretes de reconocido prestigio internacional, me refiero, de momento, a ØYSTEIN BAADSVIK y a SERGIO CAROLINO.

El tubista noruego Øystein Baadsvik. Dará un recital y una master class, y formará parte del tribunal en la final del Concurso de Tuba, categoría Artistas. Su carrera musical le ha llevado por auditorios de todo el mundo, y puede presumir de ser el único virtuoso de la tuba dedicado exclusivamente a sus actividades como solista.

El tubista portugués Sergio Carolino participará como artista invitado. También dará una master class, interpretará música de compositores portugueses en un recital junto con el pianista Telmo Marques (Dúo XL) y ofrecerá un concierto de improvisación dentro de las actuaciones nocturnas "AETYB NIT".

Tubista de la Orq. Sinf. de Oporto desde 2002, profesor del Conserv. Sup. de Música de la misma ciudad y director artístico del emsemble joven Massive Brass Attack!, entre otros, es uno de los más aclamados tubistas de la escena internacional, destacando tanto en el mundo de la música clásica y contemporánea como en el de las músicas improvisadas.

Es de agradecer de manera especial, el trabajo arduo e intenso, que están realizando la directiva de AETYB con su Presidente Eduardo Nogueroles, a la cabeza para que este evento magno, quede para la historia como el comienzo de una nueva etapa de confraternización musical y personal de los Tubistas y Bombardinistas Españoles tanto nacidos aquí, como los que hemos sido “adoptados” por esta tierra.

Esta cita, continuación inequívoca del Encuentro realizado en el RCSM de Madrid, los pasados 27 y 28 de Septiembre de 2013, se vislumbra lleno de emoción.

Se realizarán, exposiciones de instrumentos, a cargo de firmas reconocidas mundialmente, como YAMAHA, el GRUPO BUFFET (B&S, MELTON-MEINL WESTON,BESSON) MIRAPHONE, WILLSON, etc.

Fabricantes de Boquillas como ROMERA BRASS ó algo novedoso en el panorama nacional como son los SERPENTONES LÓPEZ, instrumentos estos que están teniendo una aceptación magnifica entre los músicos que los han probado y alaban su calidad sonora y de fabricación artesanal.

No podían faltar Comercios Musicales con una basta experiencia y relación con los “metales graves”, me refiero entre otras a SANGANXA, RIVERA MÚSICA, AITANA MÚSICA, OPERA PRIMA, ERVITI, etc.

COLABORADORES

En los tiempos que corren es imprescindible asegurar nuestros “medios de vida instrumental” y para eso tendremos con nosotros al GRUPO QUILEZ, asesor de AETYB y empresa con una extensa experiencia en estos temas.

Por último y no menos importante la inestimable presencia, colaboración y sabios consejos del que seguramente es el hijo adoptivo de Chipiona (Cádiz) más famoso dentro del mundo de los instrumentistas de viento, me refiero a Philip Herman y su taller FELCO MUSICAL.

La representación de Tubistas y Bombardinistas no es baladí. Allí estarán los más reconocidos exponentes de nuestros instrumentos en el panorama español tanto interpretativo como docente, lo cual da una idea de lo importante que es este evento para la buena salud de los “LOW BRASS” en España.

Será un encuentro muy activo, Master Class de diversos participantes, Actuaciones y Conciertos para todas las edades, y como plato fuerte el primer Concurso de Tubas y Bombardinos AETYB 2014 con 5 categorías para la gran diversidad de participantes que se prevée. Las categorías son: Bombardino Artistas (mayores de 18 años), Bombardino Jóvenes Artistas (desde 12 a 18 años), Tuba Artistas (mayores de 18 años), Tuba Jóvenes Artistas (desde 12 a 18 años) y Tuba –Bombardino Jóvenes promesas (menos de 12 años).

En este concurso, se interpretaran muchas de las obras que diversos compositores Españoles han cedido muy amablemente a el catalogo de la asociación.. Dicho catalogo se puede consultar en la sección “Composiciones” de la Web de la Asociación luego de ser miembro de AETYB

Los ganadores de la categorías Artistas (mayores de 18 años), darán un concierto dentro de la temporada de la Banda Municipal de Alicante, y los de la categoría Jóvenes Artistas (desde 12 a 18 años), con la Banda Municipal de Badajoz. A esto se suman los premios económicos y la lista creciente, por momentos, de regalos que muchas marcas ofrecen a los laureados!

Un evento de esta magnitud, no se concibe sin que suenen y bien alto nuestros instrumentos. Es por ello, que habrá actuaciones del Ensemble de Tubas y Bombardinos de la Escuela Superior de Música de Cataluña (ESMUC), Spanish Brass Luur Metalls, Valencian Tuba Quartet, Back to Brass, Banda Sinfónica de Reus, entre otros. Sin olvidar por su puesto el "Emsemble AETYB", formado por los socios asistentes y que será dirigido por algunos de los más destacados interpretes del panorama español en un concierto variado y muy interesante.

Para ir adelantando algo podríamos comentar algunas de los espectáculos previstos y que serán a buen seguro de gran interés.

Gracias a la colaboración del Servicio Educativo del Auditori de Barcelona, podremos disfrutar dentro del Festival de "Tubs i Tubes”.

Este divertido espectáculo, para público de cualquier edad, con un repertorio básicamente de danzas de diferentes países del mundo, será interpretado por 3 músicos: 2 tubas, un bombardino (y otros tubos sonoros). Todo ello diseñado para conseguir que cada momento del concierto sea único e inolvidable."



También actuará Eduard Ruano con su espectáculo/proyecto "Effie la Elefanta", de la compañía Mots de Fusta. Se trata de un espectáculo multidisciplinario y didáctico, dirigido al público infantil, que interrelaciona música en directo (tuba y cuarteto de cuerda), cuenta-cuentos e ilustraciones. 

Eduard es profesor de Tuba y Música de Cámara en el Conserv. Prof. de Música de Zaragoza y en la Escuela de Música “Àgora” de Sant Cugat del Vallés. 
¡Gracias a él y otras actividades que se están preparando, los más pequeños también tendrán su espacio en el Festival!



Otro de los eventos interesantes dentro de este Festival será sin duda la presencia de  Patricio Cosentino, Tubista argentino afincado en España. Actualmente Profesor de la Brass Academy Alicante, dará un recital e impartirá una master class, además de formar parte del jurado en el concurso de Tuba, categoría artistas.

Han confirmado su presencia, entre otros :
Pep Burguera, Ryunosuke(Pepe) Abe, Iñaki Fernández, Juanjo Munera, Rubén ZuriagaLuis Miguel Jiménez ResinoJosé Luis Bueno,Victor FerragutEduardo DizThomas RüediDavid LlácerDavid Muñoz,Óscar AbellaManuel DavilaVicente LópezJonathan VázquezMarcos RipollSergio FincaVoro López, Jorge LatorreSergio Rey (Solista Orq. Filarm. de Málaga) , Pedro CastañoRamiro Tejero, Miguel MorenoToni ChelviLluis Verde, Tomás AlemanySergio Linares y un servidor, Harold Hernández

Tambien estarán compartiendo este magno evento:

Jose Antonio Mira, Juan Palacios (Prof. del CSM Alicante), Gerard Portellano (CPM Baiona), Alisa Portellano Abe, Mari Carmen Luz ( Euphonium Grupo Tubata), David Abellán (Banda De Música de Bilbao), Francisco Valcarcel, Francisco José Yáñez (Tuba Banda de Bilbao), Jose Vicente Climent (Back to Brass), Vicent Cremades (Prof Tuba), Lluis Pau Pérez Mestre (Prof. CPM Mallorca), Ismael Gamero (Prof. CPM "Cristobal de Morales". Sevilla), Juan Carlos Díaz (Prof. CPM Vigo), Alberto Vazquez, Joel Carrascosa, Andrés Alcaraz, Olivia Casas, Rafael Donet, Agustín Saez (Tuba Solista BS de Alicante), Cristina Escudero (Tubista Mexicana), Alejandro Marco (Prof. CSM "Victoria Eugenia". Granada),, Maria Cuenca (Tubista Valenciana), Juan Bautista Domenech (Prof. CSM del Liceo. Barcelona), Francisco Lavia (Tubista Asturiano), Juan Ignacio Rodríguez (Tubista Asturiano), y Solistas Premiados en el IV Concurso de Tuba y Bombardino Ciutat de la Vila Joiosa 

Parafraseando el eslogan que concluye todos los anuncios referentes a este interesante e importantísimo evento…

¿¿¿Te lo vas a perder???

Yo creo que no… INSCRIBETE!!!

No vemos en Barcelona.





sábado, 8 de marzo de 2014

BETWEEN TUBAS AND EUPHONIUMS: ADAM FREY


Hi, my name is Harold Hernandez Lozano. I'm a tuba / euphonium, repertory orchestra and chamber music profesor at the Cordoba Conservatory of Music in Spain and have been a member of ITEA since 1996 and AETYB (Spanish Association of Tubas and Euphoniums) since 2013

I am writing to you because i´m doing a series of interviews with renowned instrumentalists for posting on my teaching blog where students and others around the world interested in the topic have access to information in spanish and other languages by the tuba, euphonium and other related issues .

Without further ado, let's start:

 NAME AND SURNAME:  
Adam Frey

Which instrument/s do you use:   
Euphonium and F tuba

Manufacturer and model of the instrument/s that you use:  
Yamaha 842S

EDUCACIÓN:
When and where did you begin your studies of the euphonium or tuba?  
Univeristy of Georgia and Royal Northern College of Music

At what age? 
18-24

What reasons or circumstances led you to study this instrument?  
Loved the sound

Who were your main teachers?  
David Randolph and Steven Mead

PROFESSIONAL EXPERIENCE:
Please leave us a little account of your experience as a soloist, member of chamber groups, orchestra, band, etc: 
 I travel and play solos around the world.  Sometimes I play solos with orchestra, wind band and brass band.  I enjoy playing new music so I created a publishing company and my website www.euphonium.com.  I have more tan 70 pieces written for me and it makes me practice more when I have great new music.






TEACHING EXPERIENCE:
Please let us know what learning centers you have taught in (as a full time professor, visiting professor, courses, master classes, etc..)  
I teach at Georgia State University and Emory university in Atlanta, Georgia.  I also teach at many festivals in South America, Asia, and Europe.  I enjoy the variety of students and culture of each country I travel.

TAKING OTHER ITEMS OF INTEREST.
Here in Spain, in some centers it is considered that the bombardino / euphonium is an instrument that should have its own specialization and on the other hand some believe that, as an instrumentalist, one must know and master the tuba and the euphonium.

Could you give us your opinion on this and on how you would approach this issue in the interest of an education and training tailored to the necessary specialization that is required today?
I think each instrument has a special knowledge and repertoire on the high levels.  I think it is NOW posible to have both a euphonium specialist and a tuba specialist.  But for most univeristies and music schools, there is not always both a great euphonium specialist and tuba specialist close.  So the postiion goes to the person that can do both at a very good level.  I think if we have enough great euphonium players AND teachers, then it is a great thing.  But I always say to student with the best teacher posible, no matter what instrument they play.  

If your current work takes place mainly as a teacher, please answer the following questions:

How do you organize your classes and the subject in general?  
Sight Reading with duets, fundamental work, etude, and solo work.

How long are your classes? 
1 hour

How often do they occur? Weekly, biweekly, several times a week? 
 Weekly.

Do you think it is important that the student does public performances during his training years? If so, recommend  how many times you think it appropriate and from what age or course. Elementary, Professional, Superior?



Is there another professor  with your same specialty at the center where you teach?
YES___ NO_x__


How does he/she organize his/her classes?
A major part of the course curriculum is standardized and based on the idea that the student should master the solo repertoire, sometimes to the detriment of large group repertoire (Orchestra and Band), when in fact, the majority of tuba and euphonium players go on to be teachers and / or members of a band and to a lesser extent, an orchestra in the case of tubas.

In your opinión, how should one address this issue? How important do you think it is to include the learning and mastering of orchestral repertoire as part of the  course curriculum? 
I think a great player needs to learn something about all the parts of music making:  solo work, band repertoire, orchestral repertoire, brass quintet pieces, and most important fundamentals.

Please tell us what the admittance process is to enter your learning center

What repertoire is required on the entrance exam?  
Students choose two pieces (lyrical and technical) to show skills.  We ask for scales and also have sight Reading.

Do you suggest any particular repertoire? 
We have some suggestions, but it is most important for the student to choose something they like and sound good when they play.

How many works are required and in what format (solo, with piano, etudes, etc.)? 
2 to 3.

Is there an obligatory piece? If so, what is it?

About how long is the exam? 
10 minutes

What aspects do you value most when deciding? Musicality, intonation, rhythm, ...?  
Sound, rhythm, musicianship, technique




If you had to choose (in a hypothetical situation,) would you have a preference between a tuba player or a euphonium player?  
Euphonium player.

WORK DURING THE COURSE TRAINING
What kind of repertoire do you mostly work on with your students? Solo, with piano accompaniment, chamber music, ....?  
Fundamentals (Arban, Vining, Brass Gym, Bai Lin), Etudes (rochut, Tyrell, etc), solos with piano accompaniment.

What format does the graduate exam have? Solo concert, Recital with piano, ...?
What programing does it have? Works of different styles and periods, ...?
One 60 minute solo recital
One 60 minute chamber recital
I like to have 2 recitals with 30 min solo/30 min chamber

Does the student select the works to be played? or are they chosen by the professor?
I suggest a large group of pieces (about twice as what is needed) and then let the student choose.

Is there any work you would deem mandatory? If so, what?
It is difficult becuase each player needs some different things.

SPEAKING OF TECHNICAL ISSUES:
Could you give us your opinion about: the different concepts of sound and what characteristics define it, articulation, the types of instruments, literature, if you consider the influence of language and musical tradition important in the sound and way of playing?
I think sound is special for each person.  You ha veto make a good resonant sound and your lips must work effectively.  The sound can be brighter or darker than an artists, but the player must like the sound.

Articulation needs to be very clear and not just to the player, but for the audience.  Most students need to tongue more clearly so it travels to the audience.  They hear it clearly in their position, but it becomes much more difficult and unclear for the audience.  


TO CONCLUDE:
In your experience, do you believe that the diversity of performers, instruments, and the opportunity to train in various specialized schools is becoming homogenized in the interpretative centers that are already established? (Example Russian, American, Germano-Austrian, English, etc).

I think this is true becuase we can hear so many recordings and we tryt o play like one person.  But I think we must try to créate something unique for sure and keep the specific traditions alive.  For euphonium, it is nice to have a British/Brass Band tradition, and a more american tradition, but also to have some players that have their own special combination.




I am very grateful for your kind attention and for answering my questions.
All will be posted on the blog http://inbbflat.blogspot.com.es/
You are invited to visit the page and colaborate if you are interested.
Again, thank you very much.



           Harold Hernández Lozano 
              Senior Professor of Tuba
                  and Practice of Joint
           Email: haroldtuba@hotmail.com