Bienvenidos a este, un espacio didáctico multilingüe sobre la Tuba y el Bombardino.

Espero y deseo que encuentren lo que buscan y les ayude en sus intereses sobre nuestro excelente instrumento.

IBSN

IBSN: Internet Blog Serial Number 7212-1413-1-0

SOBRE MÍ

Mi foto
PhD "Cum Laude" en Patrimonio Artístico y Cultural (UCO, UJA, UHU y UEX). Artista/Embajador “Wessex” y “Mercer&Barker".“Profesor Superior de Tuba” (RCSM de Madrid.España)). “Instrumentista/Profesor de Tuba y Práctica de Conjunto” (ENA/Cuba).Miembro de I.T.E.A., AETYB y UNEAC. Director Máster Pedagogía Instrumental (UAX)/// PhD "Cum Laude" in Artistic and Cultural Heritage (UCO, UJA, UHU and UEX). Artist/Ambassador "Wessex" and "Mercer&Barker". "Profesor Superior de Tuba" (RCSM de Madrid.Spain)). "Instrumentalist/Teacher of Tuba and Ensemble Practice (ENA/Cuba), Member of I.T.E.A., AETYB and UNEAC. Director Master in Instrumental Pedagogy (UAX).

viernes, 26 de junio de 2020

"ENTRE TUBAS Y BOMBARDINOS....JOAQUÍN (XIMO) DIAZ"



Hola a todos. El entrevistado de hoy es un colega y amigo peculiar cuando menos por su trayectoria y acertadas decisiones musicales a edades ya provectas para algunos pero muy aplaudidas por el que suscribe estas líneas.

Es un lujo para mí que haya aceptado colaborar con esta entrevista mixta como podrán apreciar.

Sin más dilación, comencemos.

  • Nombre y apellido: 

Joaquín Díaz López


  • ¿Qué instrumento / s usas? 
Bombardino, Tuba en Fa y Tuba en Do.

  • De que fabricante y modelo son los instrumentos que utilizas: Bombardino Adams E2 0.80 silver
Tuba en fa B&S 3099/2
Tuba en do EASTMAN 836 silver York model

  • De que fabricante y modelo son la / s boquilla / s que usas: bombardino, willson 51-3
Tuba fa, Bruno Tilz M5 granillo 8.7 limada american shank
Tuba do, MOMO SC270

Hablemos de tu EDUCACIÓN:
  • ¿Cuándo y dónde comenzó sus estudios del bombardino o tuba? 

En casa, con mi padre, Paco Díaz, siempre bajo la guía de Manuel Vidagany en el conservatorio Profesional de Almansa ( Albacete)
  • ¿A qué edad?
Con lenguaje musical empecé a los 6 años, con el bombardino, a los 7, con la tuba a los 27, jaja.

  • ¿Qué razones o circunstancias te llevaron a estudiar este instrumento?
Influencia familiar, por mi padre que tocaba y toca la tuba y mi hermana el oboe

  • ¿Quiénes fueron tus principales maestros?
Muchos, si tuviese que destacar algunos, destacaría a Manuel Vidagany, David Llácer y Anne Jelle Visser.

En cuanto a tu EXPERIENCIA PROFESIONAL:
Por favor déjanos un recuento de tu experiencia como solista, miembro de grupos de cámara, orquesta, banda, etc.

  • En Orquesta y/o Banda: 
Orquesta Teatro Alla Scala de Milán, Orquesta Teatro Regio de Turín, ONE (nal. España), OSE ( Euskadi), Orquesta de Córdoba, Banda municipal de Vitoria-Gasteiz, Bilbao y Barcelona.
  • Conjuntos de Metal: 
Magna Boskotea ( quinteto de metal), Zurich Brass Band

  • Conciertos como Solista: 
3 ocasiones con la Banda de Vitoria-Gasteiz, con la Banda de Caudete, Banda de Altea, recital en el Conservatorio de Vitoria-Gasteiz, recitales de fin de Master en Zurich…
  • Que ejercicios de calentamiento utilizas? 
No me gusta llamarlo calentamiento, lo llamo rutina de estudio y desde el primer instante estoy intentando mejorar, no sólo calentar. Voy variando los ejercicios, sus autores y los voy adecuando e inventando a mi necesidad. Complicado explicar por aquí.


Tratando OTROS TEMAS DE INTERÉS. LA TUBA EN ESPAÑA.
Aquí en España, en algunos centros se considera que el Bombardino, es un instrumento que debería tener su propia especialización y, por otro lado, algunos creen que, como instrumentista, uno debe conocer y dominar la Tuba y el Bombardino.

    • ¿Podrías darnos tu opinión sobre esto y sobre cómo abordaría este tema en interés de una educación y capacitación adaptadas a la especialización necesaria que se requiere en la actualidad a nivel mundial?
Interesante pregunta porque estudio e intento dominar ambos. Son instrumentos distintos, pero complementarios. Eso sí, requieren de un proceso y estudio muy concreto. Yo desde pequeño estudié mucho sólo bombardino. 

Ya con unos 27 años, empecé casi de broma a estudiar tuba porque me gustaba mucho y ahí sigo. Creo que salvo mi caso, que es un poco particular, deberían haber especialidades distintas, al menos en un nivel avanzado (Superior). 


Creo que esta opinión no es muy popular porque ya de por sí la tuba es el instrumento más minoritario y el bombardino no es orquestal y su campo de acción es bastante pequeño, así que creo que entre ambos se retroalimentan, ayudan y complementan, aunque no es lo que debería ser, ya que uno es tubista o bombardinista, aunque ponga “profesor de tuba y bombardino”, sabes que te va a enseñar desde la tuba o desde el bombardino. 


Esto ha sido todo un reto para mí, el poder dominar a un alto nivel ( en ello estoy eh?!) ambos y adecuarte a las necesidades del alumno.
    • ¿Cómo ves la enseñanza de la Tuba y el Bombardino en España actualmente y de cara al futuro?
Lo que he venido viendo estos últimos años es bastante parecido a aquello con lo que me encontré cuando estudiaba en Almansa-Alicante. 

Creo que hay que evolucionar, tomárselo más en serio y copiar más el modelo que funciona mejor, ya sea en Alemania, Suiza, EEUU… son distintas concepciones de entender el estudio, su práctica y curiosidad sobre lo que lo rodea. Esta apreciación en cuanto al alumnado. 


En cuanto al sistema, soy muy crítico, porque creo que está muy mal montado y no prima el mejor profesor, sino los años que lleva…pero los años bien hechos te aportan sabiduría y experiencia pero los años haciendo un mal trabajo, tan sólo hacen que cada vez enseñes peor, por más puntos o años que lleves. desgraciadamente, en España siguen sin reconocerse las titulaciones obtenidas en el extranjero y todos hemos y debemos pasar ese filtro. 


El del sistema. Está mal, obsoleto, pero es el que hay. Se me ocurre un sistema mixto en el que aquellos que tienen experiencia orquestal puedan pasar a la enseñanza para compartir esa experiencia en los alumnos y a su vez se regenerarían más a menudo las orquestas, otra cuestión clave. De esta forma reduciríamos lo profesores sin experiencia de ningún tipo enseñando no se sabe bien el qué. No se trata de enseñar a tocar el instrumento, es ir más allá. 


Con esto no quiero criticar al profesional, sino al sistema. Dentro del cual hay muchísimos buenísimos profesionales que ejercen su labor con total sabiduría y dedicación, pero desgraciadamente se cuelan muchos perfiles que no son los adecuados. en mi opinión los centros privados bien gestionados y llevados son el futuro, pero se necesita el papel, así que no queda otra que seguir pasando por el sistema.
    • ¿Podrías hablarnos sobre el devenir de nuestros instrumentos en España?
Espero que sea muy bueno, ya que hay mucho talento emergente. Eso sí, hay que pulirlo bien.
    • ¿Cuando llegaron?
La verdad es que no sé contestarte con exactitud y de lo que no sé con exactitud prefiero no hablar.
    • ¿ Cómo se conocieron aquí?
¿Los instrumentos? Me imagino que a raíz de las bandas militares y posteriormente copiados por las bandas de los pueblos.
    • ¿Cómo fue su introducción en las agrupaciones musicales españolas?
Repito. No lo sé con exactitud. Necesitaría estudiarme bien este tema para contestarte.
    • ¿Cuales son, a tu parecer, los máximos exponentes históricos de la Tuba y el Bombardino en España?
En España es imposible no hablar de David Llácer, Miguel Navarro, Miguel Moreno…
    • ¿Cuál ha sido el andar y desarrollo de “nuestros instrumentos” en las enseñanzas musicales en España?
Según tengo entendido en un principio estaban dentro de “trombón y similares”, después históricamente los enseñaba el profesor de trombón y tan sólo desde 1985 (si no recuerdo mal) empezaron los tubistas a enseñar a tubistas/bombardinistas con Miguel Moreno como primer profesor.
    • Por favor coméntanos cualquier otra cosa que consideres de interés sobre este tema
Queda mucho por hacer. Por trabajar, escuchar, viajar, conocer, flexibilizar y modernizar.



Hablemos de tu EXPERIENCIA EN LA ENSEÑANZA:
  • Indícanos en qué centros de aprendizaje haz impartido clases (como profesor a tiempo completo, profesor visitante, cursos, clases magistrales, etc.)
Como profesor he estado 2 años en la Escuela de Música de Caudete, 3 años enseñando en la Musika Eskola de Alegría-Dulantzi ( Álava), realizado Master Clases en los Conservatorios superiores de Navarra, Castellón y Murcia y al profesional de Zaragoza. Soy habitual profesor en el festival de verano “Numskull Brass” celebrado en Caudete desde su 2ªedición hasta la fecha.
  • ¿Cómo organizas tus clases y el tema en general?
Hay que diferenciar entre clases periódicas, master clases o diferentes eventos como calentamiento grupal en festivales, etc.

Me gusta enseñar distintas rutinas de estudio, que el alumno piense, pruebe y se adapte a diferentes formas de estudiar. Lo más importante es el concepto, si se tiene claro, el resto es trabajo bien hecho. Si no se tiene, es imposible llegar a buen puerto, por ello cada persona necesita una labor distinta a la que hay que saber dar herramientas para que encuentre su concepto y su camino.
  • ¿Cuánto duran tus clases?
Si hay que ceñirse a horario de escuela o curso, pues el máximo posible. Si no hay prisa, pocas veces menos de 70’ y en bastantes ocasiones en función de lo que estemos trabajando se pueden alargar horas. No hay que definir el tiempo de la clase, sino la clase al tiempo que hay.
  • ¿Crees que es importante que el alumno haga presentaciones públicas durante sus años de entrenamiento? De ser así, recomiende cuantas veces lo considere apropiado y de qué edad o curso. Elemental, Profesional, Superior?
En cuanto a las audiciones, cuantas más mejor, tanto internas como con público, cada 2 semanas, cada mes...hay que exponerse el máximo posible y lograr que la escena sea nuestro hábitat natural

Una parte importante del currículo del curso está estandarizada y se basa en la idea de que el alumno domine el repertorio solo, a veces en detrimento del repertorio de grupos grandes (Orquesta y Banda), cuando de hecho, la mayoría de los estudiantes de Tuba y Bombardino van a ser profesores y / o miembros de una banda y, en menor medida, de una orquesta en el caso de las Tubas.

  • En tu opinión, ¿Cómo debería abordarse este problema? ¿Qué tan importante crees que es incluir el aprendizaje y el dominio del repertorio orquestal como parte del plan de estudios del curso?
Opino que hay que enseñar a escuchar, a tocar con gente, a hacer mucha cámara, a saber seguir la música que hacen los demás, lo que no está escrito y el resto viene solo. También considero importante enseñar a investigar acerca de los compositores, a su estilo y a las distintas formas de interpretación.
  • Si tuvieras que elegir (en una situación hipotética), ¿Tendrías preferencia entre un alumno de Tuba o uno de Bombardino?
No, primaría siempre la persona, el músico y su perfil.

Acerca de NUMSKULL BRASS.
  •   Cuéntanos un poco acerca del curso que realizas cada año en Caudete.
  •   ¿Como se realiza la selección de profesores y alumnos?
La de profesores la tienes que preguntar a la dirección del curso y los alumnos, por orden de inscripción.
  • ¿En qué tipo de repertorio trabajan principalmente con los alumnos? Solo, con acompañamiento de piano, música de cámara, ….?
Trabajamos todo lo que se puede, pero nunca hasta ahora acompañamiento de piano. La cámara y los grupos de metales es muy importante en el curso.
  • ¿El estudiante selecciona las obras para tocar? o son elegidos por el profesor?
El alumno es quien manda y quien se pone en nuestras manos para que le ayudemos en lo que podamos.
  • ¿Hay alguna obra que consideres obligatoria para seleccionar a los alumnos? ¿Cuál sería?
No. Obligaciones ninguna, sugerencias, muchas.




HABLANDO DE CUESTIONES TÉCNICAS:
  • ¿Podrías darnos tu opinión sobre los diferentes conceptos de sonido y qué características lo definen, la articulación, los tipos de instrumentos, la literatura, si se considera importante la influencia del lenguaje y la tradición musical en el sonido y la forma de tocar?

La respuesta a esta pregunta la podrán ver en el siguiente video por deseo expreso del entrevistado. 

https://youtu.be/DA3XbVhc8Co

  • Háblanos un poco sobre la fabricación de Tubas y / o Bombardinos y boquillas y cuéntanos sobre tus experiencias y gustos de un fabricante en particular y por qué?
Me gusta probar e indagar. Hasta la fecha, el mejor bombardino que he probado y que mejor se adapta a mis cualidades es el que tengo, y lo mismo con la tuba en fa y en do. Opino que la herramienta es muy importante, pero lo primordial es lo que tenemos dentro de nosotros. Con tema boquillas, no volverse loco. Usar una que vaya bien y fuera.


PARA CONCLUIR:
  • En tu experiencia, ¿Crees que la diversidad de intérpretes, instrumentos y la oportunidad de capacitarse en varias escuelas especializadas se está homogeneizando en los centros interpretativos que ya están establecidos? (Ejemplo: ruso, estadounidense, germano-austríaco, inglés, etc.).
Puedo hablar de mi experiencia. No he estado en ninguna escuela ni rusa ni estadounidense. En suiza hay mucha flexibilidad, en Alemania son más herméticos con sus instrumentos y formas de tocar, pero a la vez varían unas zonas de otras. Creo que en cada sitio lo hacen lo mejor que pueden. La tradición les avala.
  • Sino es repetitivo, ¿Cómo ves esta influencia de escuelas en España?
Generalizar todo España es mucho generalizar, creo que cada profesor intenta aportar su experiencia y saber hacer. Generalizando, lo veo muy anclado a “lo de siempre”.

Ximo, un placer y un honor poder contar con tu amistad, experiencia y sapiencia en mi trabajo.
Muchas gracias y mis mejores deseos.
Un abrazo fuerte.

sábado, 20 de junio de 2020

"BETWEEN TUBAS and EUPHONIUMS...THOMAS BRUNMAYR"

Hello everyone. Today I bring you an interview with one of the young leaders of the Tuba in Germany and a recent colleague of a server. I hope and wish you enjoy your experience here today as much as I do.
Without further ado we begin. Let's start.


· Name and surname:
Prof. Thomas Brunmayr

· What instrument / s do you use?
F Tubas, BB flat Tubas and F Cimbasso for my work in the Orchestra. 

I also own a F Helikon, E flat Sousaphone, Valve Trombone, Bass Trumpet and Euphonium which I rarely use for different things  


· What manufacturer and model are the instruments you use:
I use 3 different F Tubas: Melton / Meinl Weston 4260 , Meister Walter Nirschl F Tuba, B&S F-Tuba from the early 80´s
I also have 3 different B-flat Tubas: 2 Melton/Meinl Weston 195 and a Meinl Weston/ Melton 197……. and looking forward to the new Nirschl 4/4 Bb flat tuba to receive soon
F Cimbasso by Lätzsch
F Helikon Bohland und Fuchs (pre WW 1), 4 valve E Flat Sousaphone by Conn (1924) goldplated, Getzen Valve trumpet and Getzen B Flat Bass Trumpet 

· What manufacturer and model are the mouthpiece / s you use:
Franz Windhager W.H.F. / Austria 

Let's talk about your EDUCATION:
· When and where did you start your Tuba studies?
I started to study the Tuba at our local music school in Attnang- Puchheim/ Austria in 1998
· At what age?
I was 13 at that time
· What reasons or circumstances led you to study this instrument?
All my brothers where, and still are, members of the local wind band of Attnang- Puchheim. One day my older brother came to me an said that the conductor of the windband asked him if I would like to play the tuba. At that time I had no Idea what a Tuba was but fortunately I said ok i will give it a try. A week later my brother brought an old Miraphone 4 valve F Tuba at home and than I realized what the Instrument looked alike. Actually the conductor was the same guy who teaches Tuba at the music school. I was really fortunate to have a good teacher in my early years. 

· Who were your main teachers?
Most influential:
Walter Krempl at Attnang-Puchheim Musicschool
Wilfried Brandstötter at Bruckner University Linz
And to name two Mentors, Jozsef Juhasz from Frankfurt Opera and Christian Penz from Bruckner Orchester Linz who had influenced me a lot
Regarding your vast PROFESSIONAL EXPERIENCE:
Please give us an account of your experience as a soloist, member of chamber groups, orchestra, band, etc.

· In Orchestra and / or Band:
I´m a member of Stuttgart State Orchestra/ State Opera Stuttgart in Germany. Previously to that i had an internship at Frankfurt Opera. As a substitute player I played with many big orchestras in Germany as the Munich Philharmonic, Bavarian State Opera Munich, SWR Symphony,……
I'm still a member of an amateur Wind Band too. I owe them a lot….

· Metal Ensembles:
A few years ago we formed a group with 4 (female) Horn Players and 1 Tuba with my colleagues of the Opera. There is quite a repertoire  for this type of ensemble and the Horns and Tuba blends perfectly. 
We also have a more or less regular Brass Quintet from the opera which I really enjoy to play with. (last concert bevor corona closed everything on 9.3.2020 with the quintett)
I´m also member of the Austrian Brass Ensemble Sound In(n) Brass 
IN THE ORCHESTRA
· Concerts as Soloist:
I really enjoy playing in a Duet with my wife who is an organ player. Unfortunately there is not so much repertoire for this combination so we arranged a few pieces and commissioned 2 pieces from a friend to enlarge the small repertoire for tuba and organ. 


Please tell us about your experiences as an Opera Orchestra Tuba in Germany.
In Germany we are really really fortunate to have so many jobs for Orchestral musicians and so many good Orchestras. I really like the work in an Opera Orchestra because you have such a big repertoire from Opera to Ballett to Chamber Music and Symphony Concerts. In Stuttgart we have a world renowned Ballet and all the classical balletts where played many many times, it's a privilege to perform all these fantastic pieces. Sometimes you have to play Cimbasso in the morning in a rehearsal and play BB flat in the evening and next morning F Tuba. This can be challenging. I always try to figure my breathing out for every Instrument. Especially Cimbasso needs a differents type of playing in my opinion.

Treating OTHER TOPICS OF INTEREST.
Here in Spain, in some centers the Euphonium is considered to be an instrument that should have its own specialization and, on the other hand, some believe that, as an instrumentalist, one should know and master the Tuba and Euphonium.

• Could you give us your opinion on this and how you would approach this topic in the interest of education and training adapted to the necessary specialization that is currently required worldwide?
Unfortunately the Euphonium has not a really big lobby in Germany and is not taught at German Universities in general. I think if you want to become an Orchestral Tuba player you have to focus totally on Bass and Contrabass Tuba. In my opinion it would be necessary for every Tuba Player who want to go in Pedagogy to play also Euphonium. I think in the future it would be wise to establish a 1 year binding euphonium studying for every pedagogy student in Germany. I don't want to go too much in this because it's controversial but we really have to discuss such things for future music teachers an pedagoges. 

• How do you see the tuba and euphonium teaching today and with a view to the future?
A lot of things changed in the last 50 years, more highly educated players, less orchestral jobs. A lot of people get worried about this circumstances but what also changed are the fields of possibilities to work in music. There are way more possibilities to live as a musician than 50 years ago. In 1960 there was only one chance to have a good life as a classical (brass) musician, to be an Orchestral player. Nowadays there are so many field, establish a chamber music group, musical comedy, crossover ensembles, be a Tuba/ euphonium teacher, music production, all the internet stuff………. All my colleagues from my studying time in Linz are doing totally different things, so there is enough space for everyone to live as a musician. 
I think modern teaching should change a bit to focus not only on one thing. I think a wide spectrum of possibilities and creativity is necessary in modern times. I have to say that my teaching is naturally based on the orchestral style of playing because i'm an orchestral player and a lot of my knowledge comes from orchestral playing and from reach that goal of getting an orchestral job. Actually my teacher Will Brandtötter was not the typical Tuba Professor, they developed a completely new field for brass players with Mnozil brass.  

Let's talk about your EXPERIENCE IN TEACHING:
· Tell us in which learning centers you have taught classes (visiting teacher, courses, master classes, etc.)
I teached for 4 Years as a “Lehrbeauftragter” at Musikhochschule Stuttgart. Since 2019 I have my own class as professor for Tuba at Musikhochschule Freiburg. In 2015 I organized a big workshop with classes from Linz, Stuttgart, Augsburg and Vienna University. I also teach at various workshops and Masterclasses in Austria and Germany. I´m also try to establish a Tuba Day in South of Freiburg in Collaboration with a Music School in Waldshut-Tiengen. For me it's really important to have contact to the local music schools, wind bands and teachers and know whats going on there.
· How do you organize your classes and the topic in general?
As an Orchestral musician and Professor for Tuba I have to organize my teaching with my orchestral schedule. I try to be in Freiburg 1-2 times per week. Normally I start in the morning with a Basics Group lesson with all members of the tuba class alternate B Flat and F Tuba from week to week. Then individual lessons. I also try to make regular audition training and mock auditions for the students. I'm really fortunate to have 2 wonderful pianists to work with my class and doing the Solo Repertoire with my students.  

· How long are your classes?
Normally 1 ½ - 2 hours basics and 1 ½ hours individual lessons

· Do you think it is important for a student to make public presentations during their years of study? If so, how many times do you consider it appropriate and at what age or grade? Elementary, Professional, Superior?
It´s essential! We are musicians, we have to play for audience, jurys, committees. That's our job nobody cares how good anybody can play in the practice room. I suggest to start with playing concerts immediately after starting to play the instrument. That should be de most natural thing, to play for people. If you are not used to play concerts try to play as much as you can, if you have no experience with auditions try to make as much mock auditions as possible.
At Freiburg University I try to organize 2 Concerts of the Tuba Class per Semester. I also want to go outside of the city into the countryside and present our Tuba Class to a different audience. 
IN CONCERT WITH "SOUND INN BRASS" AND ALLEN VIZZUTTI
An important part of the course curriculum is standardized and based on the idea that the student masters the repertoire alone, sometimes to the detriment of the large group repertoire (Orchestra and Band), when in fact the majority of Tuba students and Bombardino are going to be teachers and / or members of a band and, to a lesser extent, of an orchestra in the case of the Tubas.

· In your opinion, how should this problem be addressed? How important do you think it is to include learning and mastery of the orchestral repertoire as part of the course curriculum?
In many facts you have to master a big part of the repertoire for your own because there is not enough time to teach everything. But that has also a lot of positive aspects. You learn to be your own person and prepare for your own and present your own thoughts. That's really important as a musician. Everyone is his own Boss. I always force my students to search for pieces and not to play the mainstream pieces all the time. In my studying days I was, and still i am, always searching for interesting pieces.   

· If I had to choose as a student (in a hypothetical situation), would you have a preference between a Tuba student and a Euphonium student?
Unfortunately there is no chance to study Euphonium in Freiburg

About your DAILY WORK.
· What type of repertoire do you mainly work in?
Basics (Long tones, Intervals, tonguing, flexibilities, scales, loud and soft playing, Clark technical exercises ),  Kopprasch, Bordogni, I also try to stay in shape with the Orchestral excerpts to be ready in the lessons to play them, more or less Solo repertoire  

· What warm-up exercises do you use?
I  have my routines for B Flat and F tuba. With B Flat Tuba i try to do a lot of Long tones and connecting long tones one to another, i try to do a little bit of tongue - air flow coordination exercises as well. Also part of my basics is to make exercises for short high airflow rate in different dynamics.
with F tuba i do scales – air flow studies, interval training, flexibility, technical exercises,  
the goal is the same no matter which instrument – relaxed but full air flow  

TALKING ABOUT TECHNICAL ISSUES:
· Could you give us your opinion on the different concepts of sound and what characteristics define it, the articulation, the types of instruments, the literature, if the influence of language and musical tradition on sound is considered important and how to play?
The preservation of the traditions is very important. Sometimes old traditions stands against physical and medical science. That's what i criticize about some traditions…. For me there is no problem to think about Arnold Jacobs or james stamps or emory remingtons thoughts and  serve the german tradition too. I'm sure that a lot of playing characteristics are based on language. 

· Tell us a bit about the manufacture of Tubas and / or Euphoniums and mouthpieces and tell us about your experiences and tastes of a particular manufacturer and why?
Every country has their own culture – tradition and every person has his own evolution. I would never judge what instrument is better. I´m used to Bb flat and F Tuba with rotary valves so thats my gear because i grew up with that. Others grew up with different experiences so they have a different sound picture in their head. It doesn't mean that my sound image changes with playing CC tuba but I feel more comfortable playing B Flat because I'm more used to it. I also grew up with a particular manufacturer that's why the playing habilites of these instruments are more of my taste.


AUDITION CLASS IN FREIBURG


IN CONCLUSION:
· In your experience, do you think that the diversity of interpreters, instruments and the opportunity to train in various specialized schools is being homogenized in the interpretive centers that are already established? (Example: Russian, American, German-Austrian, English, etc.).
It´s getting more and more global. I think it´s important that we all think global but also preserve the different cultures. Vienna, Dresden, Milano, are very important and where role models for many great composers. It would be really sad if all that would go away and every orchestra sound the same in a few years. But all the preserving doesn't mean that we are not allowed to think in a modern, scientific based way of thinking about the technical aspect of playing.

Thomas, it is a pleasure count on your experience and collaboration in this series of interviews.
It was my pleasure. I want to thank you for doing your wonderful work with your blog and thank you for presenting my work in my class in Freiburg!
Thank you very much and best wishes.
A big hug.