Bienvenidos a este, un espacio didáctico multilingüe sobre la Tuba y el Bombardino.

Espero y deseo que encuentren lo que buscan y les ayude en sus intereses sobre nuestro excelente instrumento.

IBSN

IBSN: Internet Blog Serial Number 7212-1413-1-0

SOBRE MÍ

Mi foto
PhD "Cum Laude" en Patrimonio Artístico y Cultural (UCO, UJA, UHU y UEX). Artista/Embajador “Wessex” y “Mercer&Barker".“Profesor Superior de Tuba” (RCSM de Madrid.España)). “Instrumentista/Profesor de Tuba y Práctica de Conjunto” (ENA/Cuba).Miembro de I.T.E.A., AETYB y UNEAC. Director Máster Pedagogía Instrumental (UAX)/// PhD "Cum Laude" in Artistic and Cultural Heritage (UCO, UJA, UHU and UEX). Artist/Ambassador "Wessex" and "Mercer&Barker". "Profesor Superior de Tuba" (RCSM de Madrid.Spain)). "Instrumentalist/Teacher of Tuba and Ensemble Practice (ENA/Cuba), Member of I.T.E.A., AETYB and UNEAC. Director Master in Instrumental Pedagogy (UAX).

lunes, 15 de febrero de 2021

"BETWEEN TUBAS AND EUPHONUMS...STAS CHEREMUSHKIN" (English and Russian Version)

Hello, today's interview is very gratifying for me not only because it is to an excellent tuba player but also because he is a reference in jazz in his country using our instrument.

I am infinitely grateful for his collaboration and interest in my interview project and of course his friendship.

Without further ado, let's begin.

Здравствуйте, сегодняшнее интервью очень приятно для меня не только потому, что это с отличным туба плейером, но и потому, что он является эталоном в джазе в своей стране, используя наш инструмент.

Я бесконечно благодарен ему за сотрудничество и интерес к моему интервью-проекту и, конечно же, за дружбу.

Без лишних слов, давайте начнем.

Name and surname:

Stas Cheremushkin (full name Stanislav)

Стас Черёмушкин (полное имя Станислав)


What instrument / s do you use? (Какими инструментами вы владеете?)

The main instruments that I'm own are tubas and sousaphone in B-flat key. I also play bass guitar and keyboards.

Основные инструменты, которыми я владею — это тубы и сузафон в ключе Си-Бемоль. Также играю на Бас-гитаре и клавишных инструментах.


That make and model are the tools you use: (Каким брендом и моделью инструмента вы пользуетесь?)

I'm don't have some make and model  in priority. All the instruments are good for specific tasks:

1) Tuba "Leningrad" USSR (B-flat), modern name "St. Petersburg" model 200N, 3-valve. The instrument has an light breath and fat sound.

2) Tuba "Weril" model J680 (B-flat) is a good instrument from Brazil, with a bore small (3/4 size), and what I like is the 4 piston valve mechanism. Maybe I'm got lucky with this tuba.

3) Tuba "NoName" mini or travel tuba (1/4 size). Also, the main key of this "baby" (B-flat), I do not know who the manufacturer is. Presumably - this mini tuba made in Austria at the beginning of the 20th century. I love her very much.

4) Sousaphone "Weltklang" Made in DDR ( B-flat) is a light, but bad-sounding instrument, until I found a replacement for it.

5) Tenor tuba "Wesssex" model "Bydlo" (B-flat and C), this is a very interesting and rare instrument from Wessex.

6) I had a real American sousaphone from Elkhart - this is C.G. Conn 35K "Raincatcher" (B-flat). In excellent shape and technical condition. But because of the specific shape of the bell, it was not useful and was not understood by colleagues at work.


У меня нет какой-то тубы в приоритете. Все инструменты хороши под конкретные задачи:

1) Туба "Ленинград" СССР (B-flat), современное название "Санкт-Петербург" модель 200N, 3-х вентильная. У инструмента лёгкое звукоизвлечение и жирный звук.

2) Туба "Weril" model J680 (B-flat) - это хороший инструмент из Бразилии, с маленькой мензурой (3/4 size), и что мне нравится, так это помповый механизм. Возможно мне повезло с этой тубой.

3) Туба "NoName" mini- или travel-tuba (1/4 size). Также основной тон этого "малыша" (B-flat), не знаю кто производитель. Предположительно - эта мини-туба из Австрии начала 20-го века. Я её очень люблю.

4) Сузафон "Weltklang" Made in DDR (B-flat) - легкий, но плохо звучащий инструмент, пока не нашел ему замену.

5) Тенор-туба "Wesssex" model "Bydlo" (B-flat and C), это очень интересный и редкий инструмент от Wesssex.

6) Был у меня настоящий американский сузафон из Elkhart - это C.G.Conn 35K "Raincatcher" (B-flat). В прекрасном виде и техническом состоянии. Но из-за специфической формы раструба, он не пригодился и небыл понят коллегами.


That manufacturer and model are the / s nozzle / s you use: (Какие мундштуки вы используете:)

This is an interesting question. I've always played the "Baсh 18" mouthpiece and was happy with it. To be honest, I don't care which mouthpiece to use, as I adapt quickly. But after a gift in 2010 from Mel Culbertson, a Romera Brass No.3 mouthpiece, I changed my attitude to this issue. The mouthpiece is an important component between the musician and the instrument. I currently play on the following mouthpieces:

1) "Perantucci" PT-50

2) "Breslmair" G3A,

3) "Yamaha" Canadian Brass

4) "Giddings and Webster" Jon Sass

5) "Romera Brass" №3

6) "Bach 5G" for Tenor-tuba


Это интересный вопрос. Я всегда играл на мундштуке "Bach 18" и был им доволен. Честно говоря, мне все равно, какой мундштук использовать, так как быстро адаптируюсь. Но после подарка в 2010году от Мела Калбертсона, мундштук RomeraBrass №3, я поменял свое отношение к этому вопросу. Мундштук - это важная деталь, между музыкантом и инструментом. В настоящее время играю на следующих мундштуках:

1) "Perantucci" PT-50

2) "Breslmair" G3A,

3) "Yamaha" Canadian Brass

4) "Giddings and Webster" Jon Sass

5) "Romera Brass" №3

6) "Bach 5G" for Tenor-tuba


Let's talk about your EDUCATION:(Давайте поговорим о вашем образовании:)

When and where their studies or tuba euphonium started? (Когда и где вы начали обучению на тубе или эуфониуме?)

I'm got to know the tuba by chance. Actually, I am a former trumpet player, I learned to play the trumpet at The Myaskovsky Children's Music School in Moscow (now The Chopin Children's Music School is in this place).

Я случайно познакомился с тубой. Вообще-то я бывший трубач, учился играть на трубе в детской музыкальной школе имени Н. Я. Мясковского в Москве (сейчас на этом месте Детская музыкальная школа имени Ф. Шопена).


At what age? (В каком возрасте?)

at 12 years trumpet

at 17 years tuba

в 12 лет - труба

в 17 лет - туба


What reasons or circumstances led him to study this instrument? (Какие причины или обстоятельства побудили вас обучаться на этом инструменте?)

Oh yes, that's an interesting question. At the age of 12, I'm to graduated from a children's music school, piano class, and then they recommended me to master a wind instrument, the choice fell on the trumpet. There was also a French horn — but I didn't like it because of its size. There were no professional musicians in my family, so the choice of instrument was independent. After graduating second from the children's music school, I'm entered The Gnessin College (Moscow), where six months later I'm met a tuba.

О да, это интересный вопрос. В 12 лет я окончил детскую музыкальную школу по классу фортепиано, а потом мне порекомендовали освоить духовой инструмент, выбор пал на трубу. Была еще валторна — но она мне не понравилась из-за ее размера. В моей семье профессиональных музыкантов не было, поэтому выбор инструмента был самостоятельный. После окончания детской музыкальной школы я поступил в колледж имени Гнесиных (Москва), где через полгода познакомился тубой.


Who were your main teachers? (Кто был вашим главным учителем?)

Trumpeter of the All-Union Radio and Television Symphony Orchestra Sergei Popov.

Tubist, soloist of the orchestra of The Bolshoi Theater of Russia, professor Alexander Kazachenkov

Трубач, симфонического оркестра Всесоюзного радио и телевидения Сергей Попов.

Тубист, солист оркестра Большого театра России, профессор Александр Казаченков


With Marty Erickson in Deutsches´s Tuba Forum 2011

As for his PROFESSIONAL EXPERIENCE:(Что касается вашей ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ПРАКТИКИ:)

Please leave us a little account of his experience as a soloist, a member of chamber ensembles, orchestra, band, etc. (Пожалуйста, дайте нам краткий отчет о Вашем опыте работы в качестве солиста, участника камерных ансамблей, оркестра, группы и т.д.)

In Orchestra and / or Band: (В оркестре или оркестрах:)

1) Tubist of the educational orchestra, military conducting faculty at the Moscow State Tchaikovsky Conservatory (Moscow) 1997-2007.

2) Concert brass orchestra named after "Prince Kornienko" (Moscow) 1997-2002.

3) Musical "Chicago" with the jazz orchestra "Phonograph" conducted by Sergei Zhilin (Moscow) 2002-2003.

4) "Krugly Band Orchestra" conducted by Alexey Kruglov (Moscow) 2015-2019.

5) Session work in show performances: "The V. Mayakovsky Theater" and "Theatrium by Teresa Durova", where not only playing the tuba is important, but also acting skills.


1) Тубист учебного оркестра, военно-дирижерского факультета при Московской Государственной консерватории имени П.И.Чайковского (Москва) 1997-2007гг.

2) Концертный Духовой оркестр "Князя Корниенко" (Москва) 1997-2002гг.

3) Мюзикл "Чикаго" в составе джазового оркестра "Фонограф" под управлением Сергея Жилина (Москва) 2002-2003гг.

4) "Оркестр Круглый Бенд" под управлением Алексея Круглова (Москва) 2015-2019гг.

5) Сессионная работа в шоу-спектаклях: «Театр имени В.Маяковского» и «Театриум Терезы Дуровой», где важна не только игра на тубе но и актерское мастерство.


Metal sets: (Медные ансамбли:)

Main ensemble - Moscow Ragtime Band (traditional jazz)

As a guest musician I'm collaborate with other ensembles:

Capella Dixie (dixieland)

Moscow City Jazz Band (american and russian jazz)

Dots over Ё (fusion)

Noggano (trip-hop)

Partizan FM (folk)

Dani Yard Orchestra (jazz fusion, rock, funk)

Meschiya Lake and The Little Big Horns (new orleans jazz) - Sesc Jazz & Blues Festival Tour Brazil [2014]


The Kikipickles

Основной ансамбль - Moscow Ragtime Band (traditional jazz)

Сотрудничаю со многими ансамблями как приглашенный музыкант:

Capella Dixie (dixieland)

Moscow City Jazz Band (american and russian jazz)

Точки над Ё (fusion)

Ноггано (trip-hop)

Партизан ФМ (folk)

Dani Yard Orchestra (jazz fusion, rock, funk)

Meschiya Lake and The Little Big Horns (tradjazz) - Тур фестиваля «Sesc Jazz & Blues» Бразилия [2014]


Solo concerts: (Сольные концерты:)

I do not pursue a solo career, because I perform mainly as an accompanist, playing "bass line". But there was a practice of performing in show programs as a solo artist.

Сольной карьерой не занимаюсь, потому что выступаю в основном как аккомпаниатор, играя бас-линию. Но была практика выступления в шоу-программах в качестве сольного исполнителя.

About the  JAZZ: (О Джазе:)

Tell us about your experience with the Jazz. (Рсскажите нам о своем опыте играя джаз.)

I learned about jazz as a style very late.  In my youth I was fond of electronic music, music on synthesizers, it was very fashionable in the late 80s.  And this kept me for continuing my studies in the piano class, despite the academic (classical) style, because the main thing is the knowledge base.  We can say that the love for hard rhythms and grooves has survived to this day. But when I accidentally heard jazz ... He divided my life into "Before" and "After".

О джазе, как стиль, я узнал очень поздно. В юности я увлекался электронной музыкой, музыкой на синтезаторах, это было очень модно в конце 80х годов. И это удерживало продолжать обучение по классу фортепиано, не смотря на академический (классический) стиль, ведь главное это база знаний. Можно сказать, что любовь к жестким ритмам и груву сохранилась по сей день. Но когда я случайно услышал джаз... Он разделил мою жизнь на "До" и "После".


What motivated you to perform this type of music? (Что побудило вас исполнять эту музыку?)

Events in Russia spurred the main impetus to the performance of jazz music.  As a student in college, my friends and I went outside to play popular melodies of traditional jazz - the crowd understands this music.  Yes, this is such a simple activity, and a good opportunity to earn money for a bun with tea and have a wonderful time.  Yes.  And another great incentive to quickly master this unique instrument - tuba.

Главным импульсом к исполнению джазовой музыки подстегнули События в России. Студентом в колледже, я с друзьями вышел на улицу, играть популярные мелодии традиционного джаза - эту музыку понимает толпа. Да, это такое простое занятие, и хорошая возможность заработать "на булку с чаем" и чудесно провести время. Да. И еще отличный стимул быстрее освоить этот уникальный инструмент - тубу.


A Capella Dixie

Who have been your references in Jazz and with the Jazz tuba in particular? (На кого вы ссылаетесь в джазе и, в частности, на джазовую тубу?)

My acquaintance with jazz came from LP "Louis Armstrong And The Dukes Of Dixieland", with the wonderful tuba player Rich Mattison.  How well Rich plays the bass line, I fell in love with his accompaniment.

In general, jazz tuba has very wide boundaries.  A lots of styles and trends, and to refer specifically to one or two performers is completely wrong.  I have a favorite "playlist" of compositions, which inspires me, as well as working bookmarks, over which I analyze the play of tubists.  Of course, there is a division into soloists and accompanists.  I'm afraid to forget about someone, and then it will be offensive.  (By the way, here I will not separate the tuba from the sousaphone - although this is not correct, but alas, then my answer will become very long.)

Of course, first of all, these are American tuba players, if you listen to tuba in jazz, then this should be done from the place where jazz was born.  And this does not mean at all that there are no jazz tuba players in Europe, they exist - but to start acquaintance correctly is at the "sources" is like Italian opera music.

We can say that Bill Barber made the revolutionary act of tuba in jazz. Necessarily Ray Draper, who played improvisation on a par with John Coltrane - and this was cool for that time, because the jazz tuba was only an accompanying instrument in the ensemble and rarely improvised. Here's a short list of "monsters of jazz tuba": Rich Matteson, Don Kiethly Butterfield, Sam Pilafian, Howard Johnson, Eli Newberger, David "Red" Lehr, Bob Stewart, Kirk Joseph, Jon Sass, Dave Bargeron, Marty Erickson, Red Callender, Nat Mac Intosh...

This is just a small part of the musicians from whom I'm overhear cool style, groove, beat, etc.

Моё знакомство с джазом случилось от пластинки "Louis Armstrong And The Dukes Of Dixieland", с замечательным тубистом Ричем Мэттисоном. Как же Рич классно играет басовую линию, я влюбился в его аккомпанемент.

Вообще джазовая туба имеет очень широкие границы. Много стилей и направлений. И ссылаться конкретно на одного или двух исполнителей - это совсем неправильно. А есть любимый "плэй-лист" композиций, который меня вдохновляет. Есть рабочие закладки, над которыми я анализирую игру тубистов. Конечно есть деление на солистов и аккомпаниаторов. Боюсь забыть про кого то, а это потом будет обидно. (Кстати, вот здесь я не буду разделять тубу от сузафона - хотя это не правильно, но увы, тогда мой ответ станет очень долгим.)

Конечно, в первую очередь - это американские тубисты, если слушать тубу в джазе, то это нужно делать с места, где родился джаз. И это совсем не означает, что в Европе нет джазовых тубистов, они есть - но начинать знакомство правильно с "источников", это как итальянская Оперная музыка.

Bill Barber  можно сказать сделавший революционное действие тубы в джазе. Обязательно Ray Draper, игравший импровизацию наравне с John Coltrane - и это круто для того времени, ведь джазовая туба была лишь аккомпанирующим инструментом в ансамбле и редко импровизирующая. Далее небольшой список "монстры джазовой тубы": Rich Matteson, Don Kiethly Butterfield, Sam Pilafian, Howard Johnson, Eli Newberger, David "Red" Lehr, Bob Stewart, Kirk Joseph, Jon Sass, Dave Bargeron, Marty Erickson, Red Callender, Nat MacIntosh...

Это лишь небольшая часть музыкантов, у которых я подслушиваю манеру, грув, бит и т.д.


Do you prefer any subgenre of jazz in particular? free jazz, be-bop, Dixieland, etc.? (Вы предпочитаете какой-либо стиль джаза в частности? фри джаз, би-боп, диксиленд и т. д.?)

In jazz, I like tuba in all styles and directions.  From traditional jazz to free or avant-garde.  Music with tuba always deserves my attention, especially when something new comes up.  For myself, I'm single out a very narrow direction, 'simple' on the one hand and 'complex' on the other.  This is traditional jazz - Dixieland, New Orleans jazz, hip-hop brass, funky jazz, ragtime.



В джазе мне нравится туба во всех стилях и направлениях. От традиционного джаза, до фри или авангард. Музыка с тубой, всегда заслуживает моё внимание, особенно когда появляется что нибудь новое. Для себя же выделяю очень узкое направление, простое с одной и сложное с другой стороны. Это классический джаз - диксиленд, нью-орлеанский джаз, хип-хоп брасс, фанки-джаз, рэгтайм



Moscow City Jazz Band



How do you perceive the use of the tuba in Jazz in Russia? (Как вы относитесь к использованию тубы в джазе в России?)

To be honest, there is no jazz tuba in Russia. It's true. Starting with music education and ending with employment. In Russia, they teach academic, that is, the classical playing of the tuba, where they train musicians to work in an orchestra, theater and future teachers.

A little history, the fact is that under the USSR, jazz was supposedly considered an ideological weapon, with the help of which, for example, the United States was going to enslave the USSR.  It's funny now, and it seems incredible. Therefore, they tried to avoid the word 'Jazz' in every possible way, all the more so tuba in jazz - this is already completely absurd. For playing 'jazz', student could even be expelled from college or the conservatory. Then in 1973 in Moscow, a "pop department" was formed (yes, not jazz, but pop) on the basis of the Gnessin Academy. Where students were taught to play pop (and jazz) music.  Piano, saxophone, vocals, later trumpet, trombone, percussion instruments. But the tuba never existed, and still does not. Therefore, oficial the concept of 'Russian jazz tubist' this is a bit of a joke. Most likely, this is a hidden title between musicians. Of course, there were classical tuba players who, in the Soviet era, independently learned to play jazz from LP. I have friends among these tubaists, but their jazz career in Russia did not take place.  Some left to live in the USA, while others left jazz as a hobby and got a job in official work, for example, at the Bolshoi Theater.

I have chosen not an easy way - to make money playing jazz tuba, considering the fact that I am a 'freelancer' (that is, I do not officially work) and directly depend on invitations to play in an ensemble or orchestra. Therefore, I'm mastered some more professions that are directly related to music.

With my teacher A. Kazachenkov


Если быть честным, то джазовой тубы в России нет. Это правда. Начиная с музыкального образования и заканчивая трудоустройством. В России обучают - академической, то есть классической игре на тубе, где готовят музыкантов для работы в оркестре, театре и будущих преподавателей.

Немного истории, дело в том, что при СССР - джаз считался якобы идеологическим оружием, с помощью которого, например, США собиралась поработить СССР. Сейчас это смешно, и кажется невероятным. Поэтому слово "Джаз" всячески старались избегать, тем более туба - это уже совсем абсурд. За игру в "джаз" даже могли исключить из колледжа или консерватории. Потом в 1973 году в Москве, был образован "эстрадный отдел" (да, не джазовый, а эстрадный) на базе Академии имени Гнесиных. Где студентов обучали играть эстрадную (джазовую) музыку. Фортепиано, саксофон, вокал, позже - труба, тромбон, ударные инструменты. Но тубы никогда не было, и нет до сих пор. Поэтому понятие "русский джазовый тубист" - это звучит немного шутливо. Конечно, были классические тубисты, которые в эпоху СССР самостоятельно, по записям с пластинок, обучались играть джаз. Среди таких тубистов у меня есть друзья, но их джазовая карьера в России не состоялась. Кто то уехал жить в США, а кто то оставил джаз - как хобби, и устроился на официальную работу, например в Большой Театр.

Мной был выбран не простой путь - зарабатывать играя на тубе джаз, если учесть еще тот факт, что я "фрилансер" (то есть официально не работую) и напрямую завишу от приглашений сыграть в ансамбле или оркестре. Поэтому освоил еще некоторые профессии, которые непосредственно связаны с музыкой.


Do you combine it with another musical group? (Вы сотрудничаете с другими музыкальными группами?)

In addition to cooperation with the 'Moscow Ragtime Band' (traditional jazz), in which I have been playing for over 25 years, I like to play in 'Big Band's' - it's very interesting.  And also in experimental ensembles, where tuba everything is possible.

Помимо сотрудничества с Moscow Ragtime Band (trad jazz), в котором играю уже более 25 лет, люблю играть с Биг-Бендами - это очень интересно. А также в экспериментальных ансамблях, где "тубе" возможно всё.


What recommendations would you give future tuba players aspiring to play Jazz? (Какие рекомендации вы бы дали будущим тубистам, стремящимся играть джаз?)

The first is to love what you are doing.  The second is to start from the 'beginnings' this is American jazz. The third is not to be afraid or shy.

Первое - это любить то что делаете. Второе - начинать с истоков, а это- американский джаз. (смотрите список выше) Третье - не бояться и не стесняться.


How do you see the tuba in the jazz today and with a view to the future? (Каким ты видишь тубу в джазе сегодня и в перспективе?)

Today the jazz tuba is the richest layer of interesting musical finds and techniques.  These are authentic ensembles playing a retrospective of New Orleans jazz, this is also a tuba in bebop, where already, in terms of technical skills and phrasing, it does not lose to such instruments as the saxophone, trombone or trumpet.  This is the fusion of national styles and the use of new technical means, such as electronics.

Tuba has endless possibilities, many of which have not yet been revealed.  And the classical tuba also has a great growth of great performers.  There are so many interesting and new things that you get lost in this flow of information.  Yes, we are very lucky that we live in the era of globalization and the worldwide Internet.  Now you can study from the comfort of your own home, which is great.  It's hard to guess what to expect from tuba in jazz in the long term. The fact is that any direction or fashion develops in a spiral, a certain interest appears or, on the contrary, disappears.  Therefore, I want to say that, naturally, there will be an increase in the level of performance among jazz tuba players, new mergers and synthesis in musical styles.

Сегодня джазовая туба - это богатейший пласт интересных музыкальных находок и приёмов. Это и аутентичные ансамбли, играющие ретроспективу новоорлеанского джаза, это и бибоп-туба, где уже по техническим навыкам и фразировке не проигрывает таким инструментам как саксофон, тромбон или труба. Это и слияние стилей, использование новых технических средств, например электроника.

У тубы - безграничные возможности, многие из которых еще не раскрыты. Да и у классической тубе, тоже происходит большой рост великолепных исполнителей. Столько всего интересного и нового, что теряешься в этом потоке информации. Да, нам очень повезло, что мы живем в эпоху глобализации и всемирного интернета. Сейчас учиться можно не выходя из собственного дома, и это очень здорово. Вот что в перспективе ожидать от тубы в джазе - трудно предположить. Дело в том, что любое направление, интерес или мода развивается по спирали, появляется определенная заинтересованность или наоборот - пропадает. Поэтому хочу сказать, что будет, естественно, происходить повышение уровня исполнительства среди тубистов, новые слияния и синтез в музыкальных стилях.


Please tell us anything else that you consider of interest on this topic. (Сообщите нам еще что-нибудь, что вы считаете интересным по этой теме.)

I can add that practice only jazz on a tuba is not entirely correct. First of all, this is an independent limitation, except if you are really crazy about jazz. Now it is not enough just to have a good command of the instrument, have a good tone and competent phrasing. These moments have already embodied the "legends" of world tubism into reality. I think that now the main thing in performing is "your own ego". Find your own style of playing to stand out from the thousands of magnificent musicians. And this is not easy to translate into reality. Therefore, you need to do what you are great at.

Here's a simple example: Sam Pilafian. This is a fantastic performer of classical tuba, and just a storehouse of jazz tuba. Composer, teacher, virtuoso tuba player, who made an integral contribution to the training and development of young tuba players. The style of play of Sam Pilafian is simply impossible to confuse with someone else. Or the Portuguese tuba player Sérgio Carolino - a genius of modern tuba playing, he is obsessed with music. This is very healthy, and this situation brings good results. Sérgio has all four elements that are necessary for success and a high level of performance - intonation, instrument mastery, rhythm and groove.

Могу добавить, что заниматься только джазом на тубе, это не совсем правильно. Прежде всего это самостоятельное ограничение, за исключением - если действительно тебя разрывает только от джаза. Сейчас не достаточно только хорошо владеть инструментом, иметь хороший тон и грамотную фразировку. Эти моменты уже сделали "монсты" мирового тубизма. Я думаю, что сейчас главное в исполнительстве это "собственное эго". Найти собственный стиль игры, чтобы выделиться из тысячной толпы великолепных музыкантов. А это совсем не легко воплотить в реальность. Поэтому нужно делать то, что у тебя здорово получается. 

Приведу простой пример: Sam Pilafian. Это фантастический исполнитель классической тубы, и просто кладезь джазовой тубы. Композитор, преподаватель виртуознейший тубист, внёсший неотъемлемый вклад в обучение и развитие молодых тубистов. Стиль игры Sam Pilafian с кем то спутать просто невозможно. Или португальский тубист Sérgio Carolino - гений современной игры на тубе, одержимый музыкант. Это очень здорово, и такое положение приносит хорошие плоды. У Sérgio имеются все четыре элемента, которые необходимы для успеха и высокого уровня исполнительства - это интонирование, владение инструментом, ритм и грув.


Meschiya Lake and The Little Big Horns

About your DAILY WORK:(О вашей ЕЖЕДНЕВНОЙ РАБОТЕ.)

What type of repertoire do you mainly work in? (В каком репертуаре вы в основном работаете?)

I usually work on the repertoire that I need to perform soon. This can be a game in a theater show, or in a brass (pop) ensemble or big-band. I do everything according to the proposals received.

Обычно я работаю над тем репертуаром, который мне в скором времени нужно исполнять. Это может быть и игра в театральном-шоу, и в брасс-ансамбле или Биг-бенде. Всё делаю по мере поступивших предложений.


What warm-up exercises do you use? (Какими упражнениями для разминки вы пользуетесь?)

I have long developed a two-hour system of classes, sometimes more - if time permits. I feel better in the afternoon because all shows start in the late afternoon. Of course, this is a warm-up for overtones, scales, rhythmic exercises. Naturally, classes are held with a metronome - because this is the basic rule for accompaniment. Then playing under the "Bass Backing Track" - this gives confidence in playing the parts, if there are no rehearsals in the ensemble.

За свою практику у меня выработалась двухчасовая система занятий, бывает и больше - если позволяет время. Лучше себя ощущаю во второй половине дня, потому что все шоу начинаются ближе к вечеру. Конечно это разминка по обертонам, гаммы, ритмические упражнения. Естественно, занятия проходят под метроном - потому что для аккомпанемента это основное правило. Дальше игра под "Bass Backing Track" - это придаёт уверенность в игре партий, если в ансамбле отсутствуют репетиции.


Let's talk about your EXPERIENCE IN TEACHING:(Давайте поговорим о вашем ОПЫТЕ ПРЕПОДАВАНИЯ:)

Tell us in which learning centers you have taught classes (visiting teacher, courses, master classes, etc.)(Сообщите нам, в каких учебных центрах вы проводили занятия (приглашенный преподаватель, курсы, мастер-классы и т. д.))

It's a good question, but not mine. The thing is, I don't teach. Yes, it sounds a little strange, but so far tuba players in Russia do not need knowledge of the jazz tuba. However, sometimes tuba players send their private messages and video examples, with a request to solve a performing problem or point out mistakes. I am always happy to suggest what needs to be fixed and how to achieve better results. 

Oh yeah. In 2011 I was a member of the popular 'Deutsches Tuba Forum' in Hammelburg, at the 13th master class in tuba and euphonium with an international team of lecturers, there was a large exhibition of instruments and accessories, many concerts and many meetings, it an unforgettable experience.

Вопрос хороший, но не мой. Дело в том, что я не преподаю. Да, звучит немного странно, но пока тубисты в России не нуждаются в познаниях джазовой тубы. Правда, иногда тубисты присылают свои сообщения и видео-примеры, с просьбой решить исполнительскую проблему или указать на ошибки. Я всегда с удовольствием подсказываю, что и как нужно исправить,чтобы добиться лучших результатов.

О, да. В 2011 году я был участником популярного «Deutsches Tuba Forum» в Хаммельбурге, на 13-м мастер-классе по тубе и эуфониуму с международной командой лекторов, где состоялась большая выставка инструментов и аксессуаров, много концертов и много встреч, это незабываемые впечатления. 


How do you organize your classes and the topic in general? (Как вы организуете свои занятия и тему в целом?)

Everything is individual. First, to organize the lesson, I need to understand the reason for the error. Something like a programmer. And only, then find the file in the registry and carefully replace or fix it. As a rule, these are typical mistakes that occur even in established tuba players - breathing, intonation, rhythm and phrasing. Of course, I also suggest the basics of harmony, the correct movement in the "walking bass", and the simple laws of good accompaniment.

Все индивидуально. Сначала, чтобы организовать занятие, мне нужно понять причину ошибки. Примерно как программист. А уже потом найти файл в реестре и акуратно его заменить или исправить. Как правило это типичные ошибки, которые встречаются даже у состоявшихся тубистов - дыхание, интонация, ритм и фразировка. Конечно, подсказываю и основы гармонии, правильное движение в "шагающем басу", и простые законы хорошего аккомпанемента.


How long are your classes? (Как долго проходят ваши занятия?)

The duration of the lesson depends directly on the student. I will understand right away, if the student  'floated', usually in the second hour there is already fatigue to the perception of information, so you need to make a "Coffee Break" or finish classes.

Длительность урока, напрямую зависит от студента. Я пойму сразу, если ученик "поплыл", обычно на втором часу уже появляется усталость к восприятию информации, значит нужно сделать "Coffee Break" или завершить занятия.


Do you think it is important for a student to make public presentations during their years of study? If so, how many times do you consider it appropriate and at what age or grade? Elementary, Professional, Superior? (Считаете ли вы, что студенту важно делать публичные выступления во время учебы? Если да, сколько раз вы считаете это целесообразным и в каком возрасте или классе?)

Absolutely, because it encourages the growth of performing skills. Performances in public form a professional musician in the student, and at rare concerts, disturbance, uncertainty and stage fear are manifested. The solution is simple - play public presentations, more often, and it doesn't matter if it's Elementary, Professional or Superior.

I will tell you how they do it in Russia, and then you will understand whether public speeches are necessary or not. Starting from children's music schools, and ending with studying at the conservatory or music academy, the student is constantly exposed to stress. Namely, he has a training program, and if it is not fulfilled, then there is a chance that the student may be expelled from the educational institution. Yes, this is a long-term tradition and I don't know if anything will change for the better.

Everything is scattered in the corners: first, the 'technical test' - this means that you are evaluated, how exactly you can play a particular scale, and then some kind of Etude. Then, after 3 months, you need to play a 'program piece' for evaluation. Next, a large-form piece, such as a Tuba Concerto. Then, if you are lucky, there will be an exam on how a student can play extracts of the tuba part from "orchestral difficulties", and finally an exam on playing in an ensemble - it can be a brass quintet, trio, quartet. Thus, in the old-fashioned way, we do only one thing and push other elements into the background, because we need to pass the test in time and get a grade. The problem with Russian tubists is that very few musicians apply a systematic approach evenly, working on all these elements at the same time.

Moreover, all these tests and exams are conducted publicly within the walls of the school. Naturally, if a student does not have time to learn the program, he will play poorly, and this is a stress that continues for many years of training. And for a greater-scale concert, with a free listener, where you can play what you like, sometimes you do not have enough energy and time. The exact reading of the author's text, except for the exam board, is of no interest to anyone. The public needs your emotions and experiences. The audience wants to escape from reality, wants to catch themselves thinking that listening to the tuba - he suddenly plunged into nirvana, reaching a state of blissful self-oblivion. How do do this? This is the main task of the performer - to play with frenzied energy and drive. Stage fright can be overcome too! How? Perform on the big stage more often, not just on tests or exams.

I hope I answered your difficult question?

Обязательно, потому что это стимулирует рост исполнительского мастерства. Выступления на публике формируют в ученике профессионального музыканта, а при редких концертах проявляется волнение, неуверенность и сценический страх. Решение вопроса простое - играйте чаще, и не имеет значения будет ли это Элементарно, Профессионально или Превосходно.

Скажу как делают в России, а там уже сами поймёте нужны или нет публичные выступления. Начиная с детских музыкальных школ, и заканчивая обучением в консерватории или музыкальной академии, студент постоянно подвержен стрессу. А именно, у него имеется учебный план, и если он его не выполнит, то возможно и отчисление из учебного заведения. Да, это многолетняя традиция и не знаю, изменится ли что к лучшему.

Всё разбросано по углам: сначала технический зачет - это значит, что тебя оценивают, как ты точно можешь сыграть ту или иную гамму, а потом какой нибудь Этюд. Потом, через 3 месяца нужно сыграть на оценку програмную пьесу. Далее произведение крупной формы, например Концерт для тубы. Далее, если повезёт, будет экзамен по тому, как студент може сыграть выписки партии тубы из 'оркестровых трудностей', и напоследок экзамен по игре в ансамбле - это может быть брасс-квинтет, трио, квартет. Таким образом, мы по старинке занимаемся только одним и отодвигаем на второй план другие элементы, потому что нужно вовремя сдать зачет и получить оценку. Проблема русских тубистов в том, что очень мало кто применяет системный подход равномерно, работая над всеми этими элементами одновременно.

Причем все эти зачеты и экзамены ведуться публично в стенах школы. Естественно, если ученик не успел разучить программу - он плохо сыграет, а это стресс, который продолжается на долгие годы обучения. И на масштабный концерт, при свободном слушателе, где можно сыграть то что тебе нравиться, порой не хватает сил и времени. Точное прочтение авторского текста, кроме экзаменационной комиссии, никого не интересует. Публике нужны ваши эмоции и переживания. Публика хочет отвлечься от реальности, жаждет поймать себя на мысли, что слушая тубу - он вдруг погрузился в нирвану, достигнув состояния блаженного самозабвения. Как это сделать? Вот это главная задача исполнителя - играть с бешеной энергетикой и драйвом. Подачу тоже можно натренировать! Как? Чаще выступать на большой сцене, а не только на зачетах или экзаменах.

Надеюсь ответил на Ваш не простой вопрос?


An important part of the course curriculum is standardized and based on the idea that the student masters the repertoire alone, sometimes to the detriment of the large group repertoire (Orchestra and Band), when in fact the majority of Tuba students and Euphonium are going to be teachers and / or members of a band and, to a lesser extent, of an orchestra in the case of the Tubas. (Важная часть учебной программы курса стандартизирована и основана на идее, что студент осваивает репертуар в одиночку, иногда в ущерб репертуару большой группы (оркестра или ансамбля), когда на самом деле большинство студентов тубы и Эуфониума будут преподавателями и / или членами группы и, в меньшей степени, оркестра в случае Тубы.)

In addition to performing the solo performance curriculum on Tuba, there is a mandatory faculty for ensemble and orchestra. The musical educational process in Russia does not allow you to play alone. In any children's music school, college, and even more so the Academy - there is a mandatory subject, like Playing in an ensemble and Playing in an orchestra, first wind, and then symphony.

It all depends on the degree of readiness of the musician. Of course, if a student has just learned to play one note, it is too early for him to play in a large team, even if it is a pupillary ensemle. But, here it is bad to ignore the desire of a young musician to join the great art. Therefore, in my youth, there were children's orchestras, of fans of wind music, where small musicians went to play a simple repertoire as part of a large group. The orchestra was played by both trainees and professional musicians, and for young musicians, it was a good start to the professional life.

Кроме выполнения учебной программы по сольному исполнению на тубе, существует обязательный факультет по ансамблю и оркестру. Музыкальный учебный процесс в России, не позволяет играть в одиночку. В любой детской музыкальной школе, колледже и тем более Академии - существует обязательный предмет, как Игра в ансамбле и Игра в оркестре, сначала духовой, а потом симфонический.

Всё зависит от степени готовности музыканта. Конечно, если ученик только научился играть одну ноту, то ему рано играть в большом коллективе, пусть даже и учебном. Но, здесь плохо игнорировать стремление молодого музыканта приобщиться к большому искусству. Поэтому, в моей юности, существовали детские оркестры любителей духовой музыки, куда ходили маленькие музыканты играть простой репертуар в составе большого коллектива. В оркестре играли, как стажеры, так и профессиональные музыканты, и маленьким музыкантам, это было хорошим началом пути к профессиональной жизни духовика.


In your opinion, how should this problem be addressed? How important do you think it is to include learning and mastery of the orchestral repertoire as part of the course curriculum? (Как, на ваш взгляд, следует решать эту проблему? Насколько важно, по вашему мнению, включить изучение и овладение оркестровым репертуаром в учебную программу курса?)

I believe that solo playing and playing in an orchestra should not be separated at all. And if there is a division somewhere, then this is a big mistake. Because it is not a fact that a student will become a good and famous soloist on his instrument, but he can become a very strong professional orchestral musician. In my opinion, this question should be well understood by the teacher, to recognize the student's inclination to solo or orchestral playing, to do this, it is necessary to teach student two kind of performance in the classroom. From my own experience, I will briefly say that I am very grateful to my professor Alexander Kazachenkov, for seeing my passion for jazz music at an early stage of my studies. Of course, I was doing out the program the curriculum on time, because he explained to me correctly: 'Dude - classical music is the basis and the path to success'. Many thanks to him for his valuable advice.

Я считаю, что сольную игру и игру в оркестре вообще нельзя разделять. И если разделение где то существует, то это большая ошибка. Потому что, не факт, что студент станет хорошим и знаменитым солистом на своем инструменте, но он может стать очень крепким профессиональным оркестровым музыкантом. По моему мнению, в этом вопросе должен хорошо разбираться учитель по специальности, распознать наклонность ученика к сольной или оркестровой игре. Для этого, в классе обязательно обучать своего студента двум видам исполнительства. Из своего опыта коротко скажу, что очень благодарен своему профессору Александру Казаченкову, за то, что он увидел мою увлеченность джазовой музыкой на раннем этапе обучения. Конечно, я выполнял всю программу по академическому репертуару, потому что он мне правильно объяснил - что это основа и путь к успеху. Большое спасибо ему за ценный совет.


If I had to choose as a student (in a hypothetical situation), would you have a preference between a Tuba student and a Euphonium student? (Если бы мне пришлось выбирать в качестве студента (в гипотетической ситуации), вы бы предпочли студента Туба и студента Эуфониума?)

Shortly before finishing my studies at the Gnesins Academy, I had a little experience teaching at a children's music school (where I temporarily replaced my teacher). Children from 9 years old studied there, naturally the kids started on euphonium, and whoever was older and could reach the mouthpiece, they switched to the E-flat tuba.

Among the beginning musicians there was a very inquisitive child, usually he came to the lesson with his younger brother, where they played simple melodies in a duet to euphoniums. So it was an acquaintance in the future The Best academic tuba player in Russia - Fedor Shagov.

This is me to the fact that children usually start playing the euphonium, this is an easy tool for ergonomics. At the stage of growing up, the teacher determines in which direction the student should develop. In Russia, the first place is, of course, the trombone, but if something goes wrong, then the tuba. A separate specialty in Russia "euphonium" does not yet exist, but trombonists and rarely tubists are fluent in euphonium, for which they have additional bonuses in their professional work.

Незадолго до окончания учебы в Академии имени Гнесиных у меня был небольшой опыт преподавании в детской музыкальной школе (где временно заменял своего преподавателя). Там учились дети от 9 лет, естественно малыши начинали на эуфониуме, а кто был постарше и мог дотянуться до мундштука, то они переходили на тубу Ми-бемоль.

Среди начинающих музыкантов был очень любознательный ребенок, обычно на урок он приходил с младшим братом, где они дуэтом играли незатейливые мелодии на эуфониумах. Так я познакомился с будущим, лучшим академическим тубистом России - Фёдором Шаговым.

Это я к тому, что дети обычно начинают играть на эуфониуме, это легкий инструмент по эргономике. И на этапе взросления, уже педагог определяет в какую сторону развиваться ученику. В России на первом месте - это конечно тромбон, ну а если, что то пойдет не так, тогда туба. Отдельной специальности "эуфониумист" пока не существует, но тромбонисты и редко тубисты, свободно владеют эуфониумом, за что имеют дополнительные бонусы в профессиональной работе.


Jazz Trio Combo

TALKING ABOUT TECHNICAL ISSUES: (РАЗГОВОР О ТЕХНИЧЕСКИХ ПРОБЛЕМАХ:)

Could you give us your opinion on the different concepts of sound and what characteristics define it, the articulation, the types of instruments, the literature, if the influence of language and musical tradition on sound is considered important and how to play? (Не могли бы вы высказать свое мнение о различных понятиях звука и о том, какие характеристики определяют его, артикуляцию, типы инструментов, литературу, если влияние языка и музыкальной традиции на звук считается важным и как играть?)

I have a good expression: "Learn to own musical tone and it define you." The tone on a wind instrument is like a voice for a vocalist. And to stand out from the hundreds of excellent voices, you need to work hard on yourself. The sound of the tuba is very expressive, and perfectly conveys the character and mood of the musician. I may have already found my voice on the tuba, at least I recognize it from from thousand examples. But, there is still a lot of work to be done on articulation. The fact is that I often have to make sound recordings of tuba on request: for ensembles, for pop music, for commercials, and so on. And just recently I made a discovery for myself - what sounds good and right on the big stage is absolutely not suitable for recording. Using the same articulation in different circumstances - give the opposite result. This also applies to concert halls, pubs, and Open Air stages. Therefore, the main thing is to feel what articulation to use in a particular case, and to feel, you need to master different techniques and skillfully apply them in a particular place.

Есть у меня хорошее выражение: "Научись владеть звуком и он определит тебя." Звук на духовом инструменте - это как голос для вокалиста. И чтобы выделиться из сотни превосходных голосов, нужно много работать над собой. Звук тубы очень выразителен, и замечательно передает характер и настроение музыканта. Возможно я уже нашел свой голос на тубе, по крайней мере я узнаю его из тысячи примеров. Вот над артикуляцией, еще предстоит много потрудиться. Дело в том, что мне часто приходиться делать звукозаписи тубы по заказу: для ансамблей, для поп-музыки, для рекламных роликов и так далее. И совсем недавно для себя сделал открытие, - это то что хорошо и правильно звучит на большой сцене, то совсем не подходит для звукозаписи. Используя одинаковый штрих в разных обстоятельствах - дают противоположный результат. Это касается и концертных залов, пабов, открытых площадок. Поэтому, главное чувствовать, какую артикуляцию применять в том или ином случае, а чтобы чувствовать, нужно владеть разными приёмами и умело применять в конкретном месте.

Tell us a bit about the manufacture of Tubas and / or Euphoniums and mouthpieces and tell us about your experiences and tastes of a particular manufacturer and why? (Расскажите немного о производстве Туб или Эуфониумов и мундштуков, а также расскажите о своем опыте и вкусах конкретного производителя и почему?)

Everything is simple here. When I play in Brass Bands on the street, it is naturally a sousaphone, as it has a dense sound and a great midbass, as well as a sousaphone is convenient for playing standing up. When I play in orchestra or big band - I prefer tuba with a bore small 3/4 size. Because it requires more mid tone and brightness in sound. In combo groups, where I play both solo and "walking bass", a 4/4 tuba is preferable. Warm tone in the lower register and legible in the middle register. For for counterpoint sound recording, I often use a tenor-tuba, which is very convenient. Yes, by the way, at home and on trips to nature, I prefer a mini-tuba, because it is compact. This is what concerns playing without microphones. With microphones - this is a question of a separate topic.

Здесь всё просто. Когда я играю в Brass Band's на улице - это естественно сузафон, так как он имеет пробивной звук и плотный мид-бас, а так же сузафон удобен для игры стоя. Когда играю в составе "Orchestra или Big Band" - то предпочитаю узкомензурную тубу 3/4 размер. Потому что требуется больше середины и яркости в тоне. В комбо-группах, где я играю и соло и "шагающий бас" - предпочтительнее туба 4/4 размера. Звук получается обволакивающим в нижнем регистре и с необрезанными в среднем регистре. Для характерной звукозаписи часто использую тенор-тубу, это очень удобно. Да, кстати в домашних условиях и поездках на природу, я предпочитаю мини-тубу, потому что это компактно. Это то что касается игры без микрофонов. С микрофонами - это вопрос отдельной темы.


You are a recognized interpreter of Jazz in your country, but too are recognized for your collaboration with another tuba players with the web Tubastas.ru (Вы являетесь признанным интерпретатором джаза в своей стране, но также признаны за ваше сотрудничество с другими тубистами в сети Tubastas.ru)

Please tell us about the history of his wonderful idea and your impressions about the utility for russian tuba players and tuba players of another countries. (Расскажите, пожалуйста, об истории его замечательной идеи и ваших впечатлениях от утилиты для русских тубистов и тубистов других стран. )

I never thought that I would ever become a recognized interpreter of Jazz in my country, just of this is how the circumstances developed. What I do, many tuba player are shocked, not because I play jazz, but because I do not play academic music. But I'm just do what I'm good at and really love what I do.

As for the idea Tubastas.ru, which by the way is 15 years old, it was formed quite by accident and is mainly focused on the Russian-speaking audience. Website Tubastas.ru  has been created, developed and maintained at its own expense. It does not make any profit and is a personal hobby for educational purposes of for tuba players.

Previously, social networks were not as developed and popular as they are today. The website initially had a forum for communication with colleagues, then for the exchange of educational literature and sheet music. I remember that 20 years ago it was almost impossible to order and deliver any educational material from Europe or America, I have my own music library and pedagogical literature, which I share with musicians in need for free.

The tubastas.ru website is now quite well-known in Russia, and contains information about the history of the creation of the tuba, information on the choice of mouthpieces, and accessories for the tuba. There is also a biography of Russian tubists, and a little from Europe and America. There is an orientation music digest for tuba, as well as tests and independent reviews of tubas and sousaphones. I write some articles myself, or do translations from other resources, always respecting copyright. Coming up with interesting video on YouTube for teaching jazz to play the tuba. Many musicians enjoy this process and are grateful for the help.

Я никогда не думал, что когда нибудь стану признанным джазовым исполнителем в своей стране, просто так сложились обстоятельства. То чем я занимаюсь, многих тубистов шокирует, не потому что играю джаз, а потому что не играю академическую музыку. Просто я делаю то, что у меня неплохо получается и очень люблю своё дело.

Что касается блога www.tubastas.ru, которому кстати исполнилось 15 лет, то образовался он совершенно случайно и в основном ориентирован на русскоязычную аудиторию. Вебсайт tubastas.ru - создан, развивается и поддерживается на собственные средства. Не приносит никакой прибыли и является личным хобби в образовательных целях игры на тубе.

Раньше социальные сети небыли так развиты и популярны, как в наше время. На вебсайте сначала был форум для общения с коллегами, далее для обмена учебной литературой и нотами. Я помню, что еще 20 лет тому назад, заказать и доставить какой либо учебный материал из европы или америки было практически невозможно, у меня есть своя нотная библиотека и педагогическая литература, которой совершенно бесплатно делюсь с нуждающимися музыкантами.

Вебсайт tubastas.ru сейчас достаточно известный в России, и содержит информацию про историю создания тубы, информацию по выбору мундштуков, аксессуарам для тубы. Так же имеется биография русских тубистов, и немного из европы и америки. Существует ознакомительный музыкальный путеводитель для тубы, тестирование и независимые обзоры туб и сузафонов. Некоторые статьи пишу самостоятельно, или делаю перевод с других ресурсов, обязательно соблюдая авторское право. Придумываю на YouTube интересное видео, знакомя зрителя с тубой в джазе.


IN CONCLUSION: (В ЗАКЛЮЧЕНИЕ:)

In your experience, do you think the diversity of performers, instruments and the opportunity to train in various specialized schools is homogenizing in interpretive centers already established? (Example: Russian, American, German-Austrian, English, etc.). (Как Вы считаете, по Вашему опыту, разнообразие исполнителей, инструментов и возможность обучения в различных специализированных учебных заведениях становится однородным в уже созданных исполнительских центрах? (Пример: русский, американский, немецкий, английский и французский).)

Definitely yes, every country has its own musical traditions, cultural heritage and undoubtedly musical education. It is very interesting to watch performers from different schools at International music competitions, it is good that now there is an opportunity to watch many performances online - it is very cool! I want to say that by listening a tuba player, i'm can guess the country that he represents. It's about like a national language - here's a simple comparison. Of course, there are already a lot of standards and templates, all the musicians are technical, with a great tone and sound. This fact unites us. But there is also a "reverse side of the moon", if everyone is the same, it will not be interesting to listen, so the main distinguishing feature of a professional - it is emotionality and musicality, that is, playing from the heart.

Однозначно да, в любой стране есть свои музыкальные традиции, культурное наследие и несомненно музыкальное образование. Очень интересно наблюдать за исполнителями разных школ на Международых музыкальных конкурсах, хорошо, что сейчас есть возможность посмотреть многие выступления онлайн - это очень здорово! Хочу сказать, что по игре тубиста, можно угадать страну, которую он представляет. Это примерно, как национальный язык - вот такое простое сравнение. Конечно много уже стандартов и шаблонов, все музыканты техничные, с великолепным звуком. Этот факт нас объединяет. Но есть и "обратная сторона луны", если все будут одинаковые, то будет не интересно слушать - поэтому главная отличительная особенность профессионала - это эмоциональность и музыкальность, то есть игра от сердца.


Stas, it´s a big pleasure and an honor to count on your experience,  collaboration in this series of interviews and longtime friendship.

Thank you very much and my best wishes.

 You have a very interesting resource with this blog, I wish you success in developing this topic.

У вас очень интересный ресурс с этим блогом, желаю вам успехов в развитии этой темы.

A big hug.



viernes, 12 de febrero de 2021

"ENTRE TUBAS Y BOMBARDINOS...RICARDO CARVALHOSO"



Olá a todos, é para mim um prazer e uma honra trazer-vos esta entrevista com um dos tubistas mais conceituados portugueses e agradeço-lhe a sua sincera amizade e a sua colaboração neste projecto de entrevista.

Em 2008, após concluir a licenciatura na Escola Superior de Música e das Artes do Espetáculo do Porto, inicia a sua pós-graduação na Universidade das Artes de Zurique que culmina com um mestrado em performance musical e um diploma solista. Atualmente é membro da Orquestra Filarmónica de Munique. 

A sua carreira destaca-se também pela obtenção de vários prémios em concursos como o Prémio Jovens Músicos, o Concurso Internacional de Metais do Vale d’Aosta e o Concurso Internacional de Tuba de Ville d’Avray. Foi ainda membro das orquestras da Ópera de Nice e da Ópera de Zurique entre 2012 e 2017.

Sem mais demoras, vamos começar.

· Nome e Sobrenome: Ricardo Carvalhoso


· Que instrumentos usas? 

Tuba em Fá, Tuba em Dó, Barítono em Si bemol

· Que marcas e modelos de instrumentos usas? 

Yamaha YFB-822S, Yamaha YCB-826S, Baritone-Tuba Alexander mod. 151

· Que marcas e modelos de bocais usas?

 Volare F-Solo, Laskey 30H


Vamos falar sobre a sua EDUCAÇÃO:

· Quando e onde iniciaste os teus estudos musicais?

Em Setembro de 2000, na Escola Profissional de Música de Viana do Castelo.

· Com que idade?

14

· Quais foram as razões ou circunstâncias que te levaram a estudar este instrumento?

Numa idade mais jovem aprendi a tocar trompete e mais tarde quando a trompete me começou a parecer demasiado pequena decidi experimentar a tuba. Não me arrependo! 😊

· Quem foram os teus professores?

Juan Carlos Diaz, Chris Lee, Eduardo Nogueroles, Sérgio Carolino e Anne Jelle Visser


Em relação à tua vasta experiência profissional:

Por favor, conta-nos a tua experiência como solista, membro de grupos de câmara, orquestra, banda etc.

· Em Orquestra e / ou Banda: 

Orquestra Filarmónica de Nice, Orquestra da Opera de Zurique, Orquestra Filarmónica de Munique

· Grupos de metais: 

Blechschaden

· Concertos como Solista: 

Concerto para Tuba e Orquestra de R. V. Williams com a Orquestra Filarmonica de Nice e o Maestro Walter Hilgers (2014)

· Conta-nos um pouco sobre a tua experiência e o impacto de teres ganho um lugar nu-ma orquestra alemã com uma Tuba Contrabaixo em Dó, num país onde ainda predo-mina o gosto pelo uso da Tuba Contrabaixo em Si bemol. 

A Orquestra Filarmónica de Munique é uma Orquestra com uma tradição particular no que diz respeito ao som que a caracteriza. O Tubista Tom Walsh, que me precedeu nesta Orquestra, tocou sempre Tuba Contrabaixo em Dó por mais de trinta anos, por isso eu não fiz nada de novo. Para além disso há algumas orquestras alemãs cujos tubistas usam também tubas con-trabaixo em Dó. 



· Que exercícios de aquecimento você costuma usar?

Notas longas, buzzing, escalas e arpejos, flexibilidade e articulação.


Tratando de outros tópicos de interesse.

Aqui na Espanha, em alguns centros de educação o Eufónio é considerado um instrumento que deve ter especialização própria, por outro lado, alguns acreditam que, como instrumentis-ta, deve-se conhecer e dominar tanto a Tuba como o Eufónio.

· Poderias nos dar a tua opinião e dizer como abordarias este tópico no interesse da edu-cação e da especialização necessária atualmente exigida em termos globais?  

Eu sou da opinião que o Eufónio é um instrumento único e que deve ser considerado uma especia-lidade e ensinado por eufonistas. O que não significa que os tubistas não possam tocar Eufónio e vice versa. Eu por exemplo utilizo um Barítono em Si bemol para determina-das situações.

· Como se encontra o ensino da tuba e do eufónio hoje e no futuro?

A tuba e o eufónio são instrumentos que tem muito potencial mas que precisam ainda de se afirmar no panorama musical. Felizmente a influencia de vários tubistas e eufo-nistas atuais está cada vez mais a convencer outros tipos de músicos e o publico em ge-ral.


A TUBA EM PORTUGAL.

· Como se encontra o ensino da tuba e do eufónio em Portugal hoje em dia?

Portugal tal com Espanha tem visto imensas revelações nos últimos anos no mundo da Tuba e do Eufónio, e acho que esta valorização dos nossos instrumentos vai continuar a crescer nos próximos anos.

· Poderias falar-nos sobre o futuro dos nossos instrumentos em Portugal?

Um dos fatores mais importantes para o futuro da tuba e eufónio em Portugal são as oportunidades de trabalho. Infelizmente continua a haver falta de postos profissionais onde músicos que tocam tuba e eufónio possam desenvolver as suas carreiras.

· Na tua opinião, quais são os maiores exponentes da Tuba e do Eufónio em Portugal? 

Tuba: Sérgio Carolino, Henrique Costa, Filipe Queirós – Eufónio: Ricardo Antão , Mauro Martins

· Qual tem sido o percurso do desenvolvimento dos "nossos instrumentos" na educação musical em Portugal? 

Portugal é um pais que cresceu muito rápido em relação ao ensi-no musical. Há 20 anos atrás ninguém diria que os músicos portugueses se iriam espa-lhar pelo mundo como é possível ver hoje em dia. A iniciativa de estudar música no es-trangeiro deixou de ser tabu e obstáculo financeiro para a maioria dos músicos em Por-tugal e os resultados disso estão á vista.




Vamos falar sobre a tua EXPERIÊNCIA PEDAGÓGICA:

· Diz-nos em que centros de ensino deste aulas (como professor em período integral, pro-fessor visitante, cursos, master classes etc.) 

Masterclasses em Universidades de Musica: Porto, Castelo Branco, Lisboa, Zurique, Nuremberg, Bolzano, Viena.

· Como organizas as tuas aulas e o tópico em geral?

Ouvir cada aluno individualmente significa que não há uma forma só de ensinar. O importante é melhorar o produto final, dar motivação ao aluno e ajuda-lo a desenvol-ver-se a longo prazo.

· Quanto tempo duram as suas aulas?

Depende, é muito individual. Mas em media podem demorar entre 1h30 e 2h.

· Achas importante que o aluno faça apresentações públicas durante os anos de forma-ção? Em caso afirmativo, diz-nos com que regularidade e com que idade ou grau. Ele-mentar, Profissional, Superior?

Sim é recomendável fazer audições com frequência e gravar sempre para ouvir mais tarde e analisar. No entanto em idades jovens não de-vemos esquecer que tocar uma audição deve ser algo divertido em primeiro lugar e não uma causa de stress.


Uma parte importante do ensino dos nosso instrumentos é padronizada e baseia-se na ideia de que o aluno deve dominar o repertório solístico, às vezes em detrimento do repertório de gran-des grupos (orquestra e banda), quando na verdade a maioria dos estudantes de Tuba e Eu-fónio serão no futuro professores, membros de uma banda ou de uma orquestra.

· Na tua opinião, como é que esse problema deve ser tratado? Qual a importância de in-cluir a aprendizagem e o domínio do repertório orquestral como parte curricular?

É importante encontrar um equilíbrio entre repertório solístico, repertório orquestral e música de camara. No entanto cada um deve ter a liberdade de escolher aquilo que gos-ta mais de tocar. Todas universidades deveriam ter vertentes de estudo nas quais um aluno se possa especializar num tipo de repertório, seja orquestra, solista, música de camera ou pedagogia.

· Que aspetos valorizas mais na apresentação de um aluno nas tuas aulas? Musicalidade, afinação, ritmo, ...? 

Para mim a sonoridade é o elemento que mais caracteriza o nosso instrumento na maioria das ocasiões. Musicalidade e afinação são também muito importantes.

· Se tivesses de escolher (hipoteticamente), entre um aluno de Tuba ou um de Eufónio? 

Tuba, mas prefiro alunos interessados em música. 😊


FALANDO SOBRE QUESTÕES TÉCNICAS:

· Qual é a tua opinião sobre os diferentes conceitos de som e respetivas características tais como: articulação, tipos de instrumentos, literatura? Achas que a influência de uma determinada “escola” ou tradição musical no som e na performance é considerada importante? 

Eu acho que o conceito e tradição de uma determinada escola de som ou linguagem é uma questão de opinião pessoal. Um músico deve procurar criar o seu próprio conceito mesmo que esse conceito seja baseado nalguma escola ou tradição já existente e categorizada.

· Conta-nos um pouco sobre a construção de tubas, eufónios e bocais, e conta-nos as tuas experiências com e preferências por alguma marca específica. 

Tenho muito pouco a dizer sobre este tema. Tento ser o mais prático possível e uso material com o qual me identifico e que resulta para mim. 


PARA TERMINAR:

· Na tua experiência, achas que a diversidade de intérpretes, instrumentos e a oportunidade de treinar em várias escolas especializadas está sendo homogeneizada nos centros interpretativos já estabelecidos? (Exemplo: russo, americano, alemão-austríaco, inglês etc.). 

Sim, a globalização também existe na música. Nem todas as tradições sobrevivem à globalização mas em contrapartida a vantagem é que estamos a evoluir quando vemos algo novo e somos capazes de assimilar e integrar isso na nossa forma de tocar.


Ricardo, um prazer e uma honra contar com a tua amizade, experiência e colaboração nesta série de entrevistas.

Muito obrigado.

Um abraço forte.


domingo, 7 de febrero de 2021

"BETWEEN TUBAS AND EUPHONIUMS...FEDOR SHAGOV" (МЕЖДУ ТУБАМИ И ЭУФОНИУМАМИ) (РУССКАЯ ВЕРСИЯ)

Привет всем вам. Для меня большая честь и удовольствие иметь возможность взять интервью у молодого российского тубиста, уже зарекомендовавшего себя как один из самых востребованных в своей стране, и познакомить с ним весь мир.

Я искренне благодарю вас за вашу дружбу, ваше время и сотрудничество с этим проектом по проведению интервью.

Без лишних слов, давайте начнем.

Имя и фамилия: Фёдор Шагов


Какой(ие) инструмент(ы) Вы используете? Тубы в строе F, Es, Bb

Какой маркой и моделью вы пользуетесь? B&S 3100 WG JBL Classics, Bb Meinl-Weston Fafner MW195/2-OGB. 

Какие мундштуки вы используете:

         Для эфной тубы я использую мундштук PT-85 и Jerome Wiss «Roland Szentpali».  На бейной тубе я играю на 1AA. 

Давайте поговорим о вашем образовании:

Когда и где вы начали изучать тубу или эуфониум? 

Я начал играть на теноре в детской музыкальной школе имени В.Блажевича в Москве.

В каком возрасте? 

В 8 лет

Какие причины или обстоятельства побудили вас изучить этот инструмент? 

В школу с концертом приехал духовой оркестр. 

Меня впечатлило звучание оркестра, музыканты разрешили потрогать инструменты, это привело меня в восторг. Больше всего мне понравился тромбон, захотелось научиться играть на каком-нибудь из этих инструментов. Я уговорил родителей отвести меня в музыкальную школу.


Кто был вашим главным учителем? 

Профессор Андреас Мартин Хофмаер, который не нуждается в представлении и профессор Александр Казаченков, солист оркестра Большого театра России.

Moscow Symphony Brass

Что касается вашей ПРОФЕССИОНАЛЬНОЙ ЭКСПЕРИЕНЦИИ

Пожалуйста, дайте нам краткий отчет о Вашем опыте работы в качестве солиста, участника камерных ансамблей, оркестра, группы и т.д.

В оркестре и/или оркестре:

Государственный духовой оркестр России (2014-2017 год)

 Симфонический оркестр Москвы «Русская филармония» (2016-2017)

 Государственная Академическая Симфоническая Капелла России под управлением Валерия Полянского с 2017 года по настоящее время.


Медные ансамбли: 

Я играл во многих ансамблях как приглашенный артист.

На постоянной основе играю в ансамбле «Брасс-солисты России» под управлением Владислава Лаврика.

В джазовом ансамбле «Boom Brass Band»

В 2020 году я основал квинтет «Moscow Symphony Brass» и мы стали победителями самого престижного конкурса в России. Сейчас готовим программы для сольных концертов.


Сольные концерты: 

Я играю очень много сольных концертов в городах России, выступаю с симфоническими и духовыми оркестрами, а так же с моей супругой, пианисткой Кариной Шаговой. В начале января состоялся мой дебют с органом в Кафедральном Соборе г.Калининград, из-за пандемии пришлось играть два сольных концерта в один день. Это было интересно.

Так же несколько раз удалось поиграть концерты за рубежом, одними из ярких впечатлений остались концерты в филармонии города Баден-Баден с симфоническим оркестром.


Сольное выступление с оркестром в Большом зале Московской консерватории


О вашем ОРХЕСТРА-ЭКСПЕРЬЕНЦИИ:

Расскажите нам о своем опыте доступа к позиции оркестра, которую вы занимаете в настоящее время: 

   Меня пригласили сыграть конкурс в оркестр Капеллы. До этого несколько лет я проработал в духовом оркестре и один год в симфоническом.


Как прошел процесс отбора? 

Конкурс проходил в два дня, состоял из трёх этапов. Первый этап - исполнение программы с концертмейстером, на втором были оркестровые трудности. Третий этап – проба в оркестре.


Какие работы и/или оркестровые соло были обязательными в тестах?

М.Мусоргский «Быдло» из «Картинок с выставки»

Г.Малер Симфония №1,3 часть

Р.Вагнер Увертюра к опере «Нюрнбергские Майстерзингеры» С.Прокофьев Симфония №5

Р.Вагнер «Полет Валькирий»

Д.Шостакович Симфония №5


Были ли какие-нибудь работы по свободному выбору? Что это было? 

Нет, не было.


В другом смысле:

Как ваша текущая работа в оркестре?

На данный момент у нас идут постановки опер Дж.Верди «Фальстаф» и «Риголетто», С.Рахманинов Симфония №2, К.Орф «Кармина Бурана».

 До пандемии были проделаны две большие работы: Р.Штраус «Альпийская симфония» и Д.Шостакович 4 симфония.


Вы комбинируете его с другой музыкальной группой? 

Помимо работы в оркестре я преподаю тубу и ансамбли медных духовых инструментов в Московском государственном колледже музыкального исполнительства им.Ф.Шопена и в Академии джаза, а так же играю в брасс-ансамблях и даю сольные концерты.

XVI Международный конкурс имени П.И. Чайковского, с моей супругой Кариной Шаговой

Какие рекомендации вы бы дали будущим тубистам, претендующим на место в оркестре?

Обязательно изучать оркестровые трудности, играть их под метроном, чётко соблюдать динамику и штрихи, написанные в нотном тексте, слушать хорошие записи и пробовать играть под них. 




Изучаю другие источники информации.

Здесь, в Испании, в некоторых центрах Эуфониум считается инструментом, который должен иметь свою специализацию, а с другой стороны, некоторые считают, что, как инструменталист, нужно знать и владеть Тубой и Эуфониумом.

Не могли бы Вы высказать свое мнение по этому вопросу и как бы Вы подошли к этому вопросу в интересах образования и подготовки, адаптированного к необходимой специализации, которая в настоящее время востребована во всем мире?

В России есть несколько исполнителей на эуфониуме, но нет преподавателей-эуфонистов, это не является самостоятельным предметом. Дети в музыкальной школе начинают играть на теноре или баритоне, по мере взросления переходят на тромбон или тубу. Я считаю, что специальность эуфониум необходима, так как этот инструмент пользуется всё большей популярностью в мире и она должна стать самостоятельным предметом. Но нет ничего плохого и в том, чтобы тубист владел разными инструментами, это расширяет кругозор. Я играю на эуфониуме, трубе и тромбоне.


Как вы видите учение о тубе и эвфонии сегодня и в будущем?

Надеюсь, что эуфониум станет отдельной специальностью во многих странах. Для этого нужны профессиональные преподаватели, именно эуфонисты, а не тубисты или тромбонисты.


Пожалуйста, расскажите нам что-нибудь еще, что, по вашему мнению, может быть интересно по этой теме.

 Нужны пособия, школы, репертуар. А в последнее время актуальной проблемой являются живые уроки, лицом к лицу. Их очень не хватает.


Давай поговорим о твоей ТЕХНИЧЕСКОЙ ЭКСПЕРЬЕНЦИИ:

Расскажите нам, в каких школах вы преподавали (приглашенный профессор, курсы, мастер-классы и т.д.).

Я много езжу по городам России с мастер-классами, а также веду курсы повышения квалификации для преподавателей. У меня есть приватные ученики из Китая, Америки и Европы.

Я являюсь преподавателем образовательного центра Юрия Башмета.

Мои ученики и студенты

Как вы организуете свои занятия и тему в целом?

Так как время мастер-класса ограничено, я сразу заостряю внимание на самых заметных проблемах и даю несколько способов их решения.


Как долго продолжаются твои занятия? 

Урок с моими студентами длится один час два раза в неделю, а так же ещё по часу на ансамбль и оркестровые трудности.


Считаете ли Вы важным для студента делать публичные презентации во время учебы? Если да, то сколько раз вы считаете это уместным и в каком возрасте или классе - элементарном, профессиональном, более высоком?

Да, безусловно. Концерт – неотъемлемая часть нашей профессии. Очень важно научиться взаимодействовать с публикой, суметь «донести» максимум из возможного на данный момент. Я считаю, что нужно выступать на концертах в любом возрасте.


Важная часть учебной программы курса стандартизирована и основана на идее, что студент мастеров только репертуар, иногда в ущерб репертуару больших групп (оркестр и группа), когда на самом деле большинство Туба и Бомбардино студенты будут учителя и / или членов группы и, в меньшей степени, оркестр в случае Тубас.


Как, на Ваш взгляд, следует решить эту проблему? Насколько важно, по Вашему мнению, включить в программу курса изучение и освоение оркестрового репертуара?

В период обучения студент должен учиться всему, независимо от того, что он выберет в дальнейшем. Придя работать в колледж, первым делом я попросил ввести в учебный план предмет «изучение родственного инструмента» и «оркестровых трудностей».

Это важно, так как при устройстве на работу без подготовки к прослушиванию человек оказывается в стрессовой ситуации.


Мой фестиваль "Аура Тубы"

Если бы вам пришлось выбирать в качестве студента (в гипотетической ситуации), было ли бы у вас предпочтение между студентом Тубы и студентом Эуфониума ?

Вероятно я бы предпочел тубиста, так как я в недостаточной степени владею репертуаром для эуфониума.


О твоей дневной работе.

Над каким типом репертуара Вы в основном работаете?

Над классическим репертуаром.


Какие разминочные упражнения вы используете?

Я использую разнообразные упражнения для разыгрывания, включающие в себя игру длинных нот, работу над техникой, штрихами, гаммы и этюды. 


С моей супругой Кариной и моим профессором из России Александром Казаченковым.


РАЗГОВОРЫ НА ТЕХНИЧЕСКИЕ ТЕМЫ:

Не могли бы Вы высказать свое мнение о различных понятиях звука и о том, какие характеристики определяют его, артикуляция, типы инструментов, литература, если считается важным влияние языка и музыкальной традиции на звук и как на нем играть?

Звук - это наш голос и он должен «родиться» в нашей голове. Я достаточно долго искал свой звук и добивался его воплощения в реальности. На мой взгляд фантазия и воображение являются одними из самых основных моментов в становлении звука.

Что касается штрихов и артикуляции, то они зависят от музыки, которую мы играем, от стиля, эпохи, композитора. Стаккато Баха отличается от стаккато Шостаковича, а музыка эпохи барокко от романтизма.


Расскажите нам немного о приготовлении тубы и/или эвфония и мундштуков, а также расскажите о своих впечатлениях и вкусах конкретного производителя и почему?

Если разговаривать об эфных тубах, то мне очень комфортно и удобно играть на инструментах фирмы B&S. У них очень красивый и нежный звук.

Что касается бейных инструментов, то здесь я отдал предпочтение Bb Meinl-Weston Fafner 195/2. Туба обладает очень глубоким, объёмным и насыщенным звуком, нет проблем с интонацией.


Вы признанный исполнитель в своей стране.

Пожалуйста, расскажите нам об истории наших инструментов в Вашей стране.

В последние 20 лет в России всё чаще играют на тубах известных мировых производителей, особенно тубы строя F. У нас есть свой Санкт-Петербургский завод, где выпускают тубы Es и Bb. В профессиональных оркестрах всё же используются тубы Bb западных представителей.

Мой портрет в концертном зале "Зарядье"

В ЗАКЛЮЧЕНИИ:

Как Вы считаете, по Вашему опыту, разнообразие исполнителей, инструментов и возможность обучения в различных специализированных учебных заведениях становится однородным в уже созданных исполнительских центрах? (Пример: русский, американский, немецкий, английский и французский).

В каждой стране своя школа, культура, традиции. Большую пользу приносит международное общение и обмен опытом. Но всё же если все будут одинаковы, это перестанет быть интересным.


Федор, для меня большая честь и удовольствие рассчитывать на ваш опыт, сотрудничество в этой серии интервью и вашу искреннюю дружбу.

Большое спасибо и наилучшие пожелания.

Большое спасибо за это интересное время!

Большие объятия.



"BETWEEN TUBAS AND EUPHONIUMS...FEDOR SHAGOV" (ENGLISH VERSION)

 Hello everybody. It is for me an honor and a pleasure to be able to interview a young Russian tuba player already established as one of the most relevant in his country and to make him known to the world.

I sincerely thank you for your friendship, your time and your collaboration with this interview project.

Without further ado, let's begin.


Name and surname: Fedor Shagov


· What instrument / s do you use?

Tubas in F, Es, Bb.

· That make and model are the tools you use:

B&S 3100 WG JBL Classics, Bb Meinl-Weston Fafner MW195/2-OGB. 

· That manufacturer and model are the / s nozzle / s you use:

I use the mouthpieces PT-85 and Jerome Wiss «Roland Szentpali» for F tuba. For Bb tuba I have 1AA. 


Let's talk about your EDUCATION:

· When and where their studies or tuba euphonium started?

I started to play baritone at the music school of V.Blazhevic in Moscow.

· At what age?

At the age of eight.

With my best professor Andreas Martin Hofmeir and my wife Karina

· What reasons or circumstances led him to study this instrument?

The brass band came to the elementary school with a concert.

I was impressed by the sound of the orchestra, the musicians allowed me to touch the instruments, it delighted me. Most of all, I liked the trombone, I wanted to play on one of these instruments. I asked my parents to take me to a music school.

· Who were your main teachers?

Professor Andreas Martin Hofmeir, who needs no introduction, and Professor Alexander Kazachenkov, soloist of the Bolshoi Theatre Orchestra of Russia.


As for his PROFESSIONAL EXPERIENCE:

Please leave us a little account of his experience as a soloist, a member of chamber ensembles, orchestra, band, etc.

· In Orchestra and / or Band:

State Wind Orchestra of Russia (2014-2017)

Moscow Symphony Orchestra "Russian Philharmonic" (2016-2017)

The State Symphony Capella of Russia, conducting by Valery Polyansky (2017 to now days)


My ensemble “Moscow Symphony Brass”


· Metal sets:

I have played in many ensembles as a guest artist. On a regular basis, I play in the ensemble "Brass Soloists of Russia" conducting by Vladislav Lavrik. In the jazz ensemble "Boom Brass Band” In 2020, I founded the Moscow Symphony Brass quintet and we won the most prestigious competition in Russia. Now we are preparing programs for solo concerts.

· Solo concerts:

I play a lot of solo concerts in Russian cities, perform with symphony and brass orchestras, as well as with my wife, the pianist Karina Shagova. At the beginning of January, I made my debut with the organ in the Kaliningrad Cathedral. Due to the pandemic, I had to play two solo concerts in one day. It was interesting. We also managed to play concerts abroad several times, and the concerts at the Philharmonie of Baden-Baden with the symphony orchestra were one of the brightest impressions.


Solo performance with orchestra in the Great Hall of Moscow conservatory

About your ORCHESTRAL EXPERIENCE:

Tell us your experiences to access the orchestra place you currently occupy:

I was invited to play on the audition in the State Symphony Cappella of Russia. Before that, I worked in a brass band for several years and in the symphony orchestra for one year.

How was the selection process?

The competition was held in two days and consisted of three stages. The first stage was the performance of the program with the concertmaster, on the second stage were the orchestral excerpts. The third stage was an audition in the orchestra.

What works and / or orchestral solos were there as mandatory in the tests?

F Tuba:

M.Mussorgsky “The Pictures at an Exhibition”

G.Mahler Symphony 1, the third movement

R.Wagner Overture to the opera “The Nuremberg Meistersingers"

R.Wagner Einleitung zum dritten Akt der Oper “Lohengrin”


In orchestra

Bb tuba:

S.Prokofieff Symphony 5

R.Wagner “Ritt der Walküre”

D.Shostakovich Symphony 5, 

D.Shostakovich Symphony 7 (2 movement).

Did you take any work of free choice? Which was?

No, it has not.

In another sense:

How is your current work in the orchestra?

At the moment, we are staging operas by Giuseppe Verdi "Falstaff" and "Rigoletto", S. Rachmaninoff Symphony No. 2, K. Orff "Carmina Burana". 

Before the pandemic, two big works were done: R. Strauss's "Alpine Symphony" and D. Shostakovich's "Symphony 4".

Do you combine it with another musical group?

In addition to my work in the orchestra, I teach tuba and brass ensembles at the Chopin Moscow State College of Musical Performance and the Jazz Academy, as well as play in brass ensembles and give recitals.

What recommendations would you give future Tubistas aspiring to an orchestral position?

It is necessary to study the orchestral excerpts, play them under the metronome, clearly observe the dynamics and strokes written in the musical text, listen to good recordings and try to play under them.


My festival “The Aura of the Tuba”


Treating OTHER TOPICS OF INTEREST.

Here in Spain, in some centers the Euphonium is considered to be an instrument that should have its own specialization and, on the other hand, some believe that, as an instrumentalist, one should know and master the Tuba and Euphonium.

• Could you give us your opinion on this and how you would approach this topic in the interest of education and training adapted to the necessary specialization that is currently required worldwide?

In Russia, there are several performers on the euphonium, but there are no teachers-euphonists, this is not an independent subject. Children in music school begin to play the tenor or baritone, and as they grow older, they switch to the trombone or tuba. I believe that the specialty euphonium is necessary, since this instrument is becoming increasingly popular in the world and it should become an independent subject. But there is nothing wrong with a tuba player owning different instruments, it expands the horizons. I play euphonium, trumpet, and trombone.

• How do you see the tuba and euphonium teaching today and with a view to the future?

I hope that euphonium will become a separate specialty in many countries. For this requires professional teachers, exactly the euphonium players, but not the tuba players or the trombone players.

• Please tell us anything else that you consider of interest on this topic

We need manuals, schools, and a repertoire. And recently, the actual problem is live lessons, face to face. They are sorely missed.


Let's talk about your EXPERIENCE IN TEACHING:

· Tell us in which learning centers you have taught classes (visiting teacher, courses, master classes, etc.)

I travel a lot around the cities of Russia with master classes, and also      conduct advanced training courses for teachers. I have private students from China, America, and Europe. I am a teacher at the Yuri Bashmet Educational Center.

· How do you organize your classes and the topic in general?

Since the time of the master class is limited, I immediately focus on the most noticeable problems and give several ways to solve them.

My pupils and students 

· How long are your classes?

The lesson with my students lasts one hour twice a week, as well as another hour for the ensemble and orchestral excerpts.

· Do you think it is important for a student to make public presentations during their years of study? If so, how many times do you consider it appropriate and at what age or grade? Elementary, Professional, Superior?

Yes, absolutely. The concert is an integral part of our profession. It is very important to learn how to interact with the public, to be able to show the maximum possible at the moment. I believe that you need to perform at concerts at any age.


An important part of the course curriculum is standardized and based on the idea that the student masters the repertoire alone, sometimes to the detriment of the large group repertoire (Orchestra and Band), when in fact the majority of Tuba students and Bombardino are going to be teachers and / or members of a band and, to a lesser extent, of an orchestra in the case of the Tubas.

· In your opinion, how should this problem be addressed? How important do you think it is to include learning and mastery of the orchestral repertoire as part of the course curriculum?

During the study, the student must learn everything, regardless of what he chooses in the future. When I came to work at the college, the first thing I asked to introduce the subject of "learning a related instrument" and "orchestral excerpts" into the curriculum. This is important, because when applying for a job without preparation for the audition, a person finds himself in a stressful situation.


With my wife Karina and my professor in Russia Alexander Kazachenkov

· If I had to choose as a student (in a hypothetical situation), would you have a preference between a Tuba student and a Euphonium student?

 I would probably prefer a tuba player, since I don't have enough knowledge of the euphonium repertoire.


About your DAILY WORK.

· What type of repertoire do you mainly work in?

Over the classical repertoire.

· What warm-up exercises do you use?

I use a variety of exercises for playing out, including playing long notes, working on techniques, strokes, scales and etudes.


XVI International Tchaikovsky competition, with my wife Karina Shagova


TALKING ABOUT TECHNICAL ISSUES:

· Could you give us your opinion on the different concepts of sound and what characteristics define it, the articulation, the types of instruments, the literature, if the influence of language and musical tradition on sound is considered important and how to play?

The sound is our voice and it must be "born" in our head. I've been looking for my sound for a long time and I've been trying to make it a reality. In my opinion, fantasy and imagination are among the most basic moments in the formation of sound. As for the strokes and articulation, they depend on the music we play, on the style, the era, the composer. Staccato of Bach is different from the staccato of Shostakovich, and the music of the baroque is different from of the music of the romanticism.

· Tell us a bit about the manufacture of Tubas and / or Euphoniums and mouthpieces and tell us about your experiences and tastes of a particular manufacturer and why?

If we talk about tubas in F, for me is very comfortable to play B&S instruments. They have a very beautiful and gentle sound.

As for the B flat tuba, here I preferred Bb Meinl-Weston Fafner 195/2. The tuba has a very deep, voluminous and rich sound, there are no problems with intonation.


You are a recognized interpreter in you country.

Please tell us about the history of our instruments in your land.

In the last 20 years, Russia has increasingly played the tubas of well-known world manufacturers, especially the tubas in F. We have our own St. Petersburg’s factory, where produce the tubas (Bb, Es). In the professional orchestras still use the Bb tubas of Western representatives.

My portrait in the famous Hall of Moscow

IN CONCLUSION:

· In your experience, do you think the diversity of performers, instruments and the opportunity to train in various specialized schools is homogenizing in interpretive centers already established? (Example: Russian, American, German-Austrian, English, etc.).

Each country has its own school, culture, and traditions. International communication and exchange of experience are of great benefit. But still, if everyone is the same, it will cease to be interesting.

Fedor, it´s a big pleasure and an honor to count on your experience,  collaboration in this series of interviews and longtime friendship.

Thank you very much and my best wishes.

A big hug.




jueves, 4 de febrero de 2021

"ENTRE TUBAS Y BOMBARDINOS...PATRICIO COSENTINO" 2ª ERA

Hola a todos.

Hoy les traigo una nueva entrevista audiovisual. Esta vez con el primer invitado que tuvo este proyecto de entrevistas. Colega y hermano al cual le agradezco su disposición para re-abordar temas y hablar de otros nuevos de gran interés para los tubistas y los bombardinistas.

Probando Tubas en AETYB Madrid 2018


Aqui les dejo el enlace a su primera entrevista en la ya algo lejano 2012 y les invito a ver y reflexionar con esta nueva entrega.

Sin más disfruten de la entrevista y les invito a seguirme en el blog. 


No dejen de seguir las próximas  entrevistas y artículos en mi blog.

Saludos a todos. 🤙🏾🤙🏾🎶🎶🥃🥃🇨🇺🇪🇸